Julius Bergkvist ny tränare för flickor A
Publicerad: 2022-08-04
Julius Bergkvist blir huvudtränare för flickor A när Rögle tar nästa steg i sin satsning mot ett damlag.

Hösten 2024-25 ska Rögle har ett damlag på is. Nu tar klubben nästa stora steg mot det målet. Bergkvist blir tränare för de äldsta flickorna i klubben.

– Först och främst är Rögles satsning på flick- och damhockey väldigt spännande. Ökningen som skett i klubben när det gäller antalet utövare är otroligt imponerade. Det ska bli väldigt roligt att få vara med och utveckla de äldsta tjejerna och förbereda dem för seniorspel, säger Bergkvist.

Julius Bergkvist jobbar redan i klubben som sportadminstratör. Han har en lång erfarenhet som spelare, bland annat i Rögle, Helsingborg, Leksand och Kristianstad. Nu ska han förvalta de egenskaperna med sitt ledarskap och hockeykunnande.

– Julius studerar spelet lika mycket som han lär ut och kommer passa helt perfekt som tränare för våra äldsta tjejer. Han brinner för personlig utveckling och för hockeyn, dessutom har han ledaregenskaper som vi tror stenhårt på, säger Nanna Holm Glaas som är sportutvecklare på damsidan.

Satsningen på de äldsta flickorna innebär bland annat fler träningstillfällen, mer individanpassad utveckling, men också förberedelser för att bli en elitspelare. Rögles målsättning med damverksamheten är ett lag som om några år ska slåss om SM-guld.

– Allt handlar om att bli redo, och vilja vara redo för att bli bäst, men samtidigt ha kul på vägen. Vi vill göra det mer professionellt på flick- och damsidan och vi jobbar hårt för att få till ett hockeygymnasium för tjejer. Vi har valt att bygga underifrån för att ha egna talanger i vårt seniorlag längre fram. Den resan börjar nu, säger Bergkvist.

Lotta Vöcks Möller är ansvarig för flick- och damsidan.

– Nu har vi fått in Nanna och Julius på två nyckelpositioner och det kommer stärka hela verksamheten. Kan vi få till ett LIU (lokalt gymnasium) och senare också NIU (nationellt gymnasium) är vi säkra på att flick- och damsidan i klubben kommer blomstra ytterligare. Vi ser väldigt mycket fram emot hösten, säger Vöcks Möller.

Peter Ekholm