Stor dramatik när J20 vann derbyt
Publicerad: 2020-09-30
J20
Röglejuniorerna var illa ute i onsdagskvällens derby borta mot Malmö. Underläge med 3-0 efter halva matchen och 4-2 med tio minuter kvar - men Rögle gav aldrig upp och svarade för en stark vändning. Melvin Wennström avgjorde med sitt 6-5-mål med bara 26 sekunder kvar av ordinarie tid.

– Jag tycker att vi ännu en gång visar en fantastisk karaktär och att vi aldrig ger upp. Vi visste att det skulle vara en match med mycket känslor och med mycket kamp där det lag som kunde kontrollera sina känslor bäst skulle gå vinnande ur detta heta derby, sammanfattar Rögletränaren Charlie Thermaenius efteråt.
Hemmalaget startade bäst och kontrollerade första perioden helt. Det var 1-0 till Malmö efter första, en ledning ssom utökades till 3-0 i andra innan Rögle vaknade till liv. Linus Sjödin och Oscar Johnsson gjorde mål för Rögle och såg till att underläget endast var 2-3 inför tredje.
Tidigt i den tredje kunde Malmö utöka sin ledning till 4-2 - men meed tio minuter kvar inledde Rögle vändningen. Hampus Karlsson reducerade (4-3) innan Rögles powerplay fick utdelning. 4-4 gjorde Isak Renemark med nio minuter kvar och fyra minuter senare kunde Melvin Wennström, i powerplay, ge Rögle ledningen för första gången i matchen (5-4). Malmö chansade och tog ut målvakten och kvitterade till 5-5 med en dryg minut kvar. Matchen var på väg mot förlängning men Melvin Wennström ville annorlunda. Med sitt andra mål för kvällen, med bara 26 sekunder kvar, såg han till att alla tre poäng följde med hem till Ängelholm.
– Vi tackar för tre välförtjänta poäng men vi måste jobba vidare på spelet framför eget mål och våra utvisningsminuter måste vi få ner till minst hälften, säger Charlie.
Rögle laddar nu om för lördagens bortamatch mot serieledande Frölunda.
– Det blir en härlig utmaning och ett bra test för oss, säger Charlie.