Matt förväntansfull inför hemmadebuten
Publicerad: 2019-01-10
Inför match
Han har aldrig spelat i Lindab Arena förut. Kvällens hemmadebut i Rögledressen i en utsåld derbykokande hall blir något alldeles extra. "Jag är förväntansfull, har hört mycket om stämningen och våra fans", säger Matt Carey.

Rögles senaste nyförvärv, Matt Carey från Karlskrona, har varit SHL-spelare i en vecka nu. I kväll är det dags för hemmadebut i Lindab Arena - och den 26-årige kanadensiske anfallaren längtar efter nedsläpp.
– Det ska bli hur roligt som helst. Jag har aldrig spelat i den här hallen men Trevor (Mingoia) har berättat lite om stämningen i hallen och hur grymma fansen är. Han säger att jag kommer att få ståpäls redan vid introt, säger Matt med ett leende.

Den hårt arbetande och energiske Matt har bara en SHL-match innanför bältet (Brynäs borta i lördags) men efter en träningsvecka med sitt nya lag börjar han så sakta anpassa sig till sin nya omgivning.
– Tempot är högt, det är högre nivå både på träning och match. Jag gillar det, jag utmanas varje dag. Jag känner att jag blir bättre för varje träning men jag håller fortfarande på att anpassa mig, säger han.

Han kunde blivit målskytt redan i debuten. Tre gånger ställdes han ensam mot Brynäs-keepern Joacim Eriksson. Men de två första gångerna så var det inga enkla lägen, han fick ta emot pucken i luften och kom för nära målvakten för att hinna göra något konstruktivt.
– Ja, de två första chanserna var lite trixiga. Men tredje gången, en sidledspass där jag sköt direkt, där trodde jag det var mål. Men han (målvakten) lurade mig, han plockar med högerhanden och jag sköt i hans plock. Ännu en lärdom, det är skickliga spelare på isen i SHL, säger han med ett leende.

Även om han aldrig spelat ett derby så vet han vad som väntar i kväll. Eller tror sig veta:
– Ja, det är en gammal rivalitet. Ungefär som Montreal-Toronto eller Boston-NY Rangers i NHL. Det är kul och ger lite extra krydda till matcherna.
Det brukar kunna hetta till på isen också. Och Matt, som är en energisk och intensiv spelare som gillar att krypa under skinnet på motståndarna vet sin roll i kväll.
– Absolut! Vi ska spela fysiskt och hårt men ändå disciplinerat. Och jag vet exakt vad och hur jag ska göra. Ni får se i kväll, säger han och ler.

Det är nedsläpp kl 19:00 i Lindab Arena. Tänk på att komma i god tid, det är visitering av alla åskådare.