Göteborg ingen favoritplats för Rögle
Publicerad: 2017-11-23
Efter match
Det är mer än 22 år sedan det hände senast - och det dröjer ett tag till. Rögle har svårt att vinna över Frölunda i Göteborg. På torsdagskvällen vann göteborgarna i Scandinavium med 5-1.

Rögle kom till Göteborg stärkta av en 6-1-seger hemma över Örebro i tisdags. Daniel Widing var tillbaka i laget efter sjukdom - i övrigt valde nye tränaren Cam Abbott att köra med samma lag.

Hemmalaget Frölunda startade bäst och tog initiativet, hjälpta av en tidig Rögleutvisning. Justin Pogge svarade för ett par högklassiga räddningar när Frölunda fick matchens första power play och efter det numerära underläget arbetade sig Rögle in i matchen.
Spelmässigt såg det bra ut under en bra stund, Rögle stoppade hemmalaget och kunde vända spelet snabbt. Bland annat hade Ludvig Rensfeldt ett par fina lägen.
Men med drygt fyra minuter kvar av perioden satte Ryan Lasch 1-0 till Frölunda på en spelvändning där han sköt mellan benen på en täckande back.
Med bara tolv sekunder kvar av perioden ökade Frölunda på till 2-0 i power play efter en onödig Rögleutvisning.

I andra var det Frölunda som förde spelet, Joel Mustonen satte 3-0 tidigt i perioden och Rögle fick ägna mycket kraft att jaga puck i egen zon och saknade kraft när man skulle gå till anfall.

Hoppet tändes när Taylor Matson reducerade i spel i numerärt underläge tidigt i tredje, snyggt framspelad av Ted Brithén.
Men Cade Fairchild, som satt utvisad, hann inte sitta klart sitt straff utan fick se hemmalaget göra 4-1 i power play minuten senare.
Matchen avgjordes definitivt mitt i perioden när hemmalaget först klarade av ett numerärt underläge och strax därefter gjorde 5-1.
Därmed förlängdes Rögles förlustsvit i Göteborg ytterligare. Senast Rögle vann borta över Frölunda var våren 1995.
Rögle tränar i Göteborg på fredagen och åker sen till Stockholm för att ladda upp inför matchen borta mot Djurgården på lördag kväll.