Rögle certifieras som sund förening
Publicerad: 2019-05-29
RögleAkademin
Under våren går tränare och ledare i RögleAkademin en certifieringskurs i Skånes Ishockeyförbunds regi. Attityd mot domare, hantera idrottsföräldrar och motarbeta machokulturen är några av ämnena som tas upp och efter fullbordad kurs får deltagarna diplom och klubben bevis att man är en sund förening med goda värderingar.

Certifieringskursen innehåller fem träffar med workshops, föreläsningar, utbildning och diskussioner med olika teman.
– Certifieringen visar att klubben är en modern och sund förening som arbetar enligt de värderingar som Svenska Ishockeyförbundet och Riksidrottsförbundet står bakom när det gäller barn- och ungdomsishockey. Certifieringen säkerställer att våra föreningar lever upp till de värderingar och riktlinjer som finns, säger Linda Wemmert, utvecklingskonsulent på Skånes Ishockeyförbund, som håller i certifieringskursen.
Oroande siffror visar att antalet barn och ungdomar som idrottar minskar i Sverige.
– Det gäller oss i ishockeyn också. Rent generellt så har vi i Sverige flest aktiva i 11 års ålder, därefter tappar man. För ishockeyn är det ännu yngre, här är peaken 9 år för pojkar och 7 år för flickor. Vi brottas med hur vi ska göra för att få fler att stanna längre och spela ishockey och hur får vi fler flickor att vilja börja spela ishockey? Att vara en sund förening med modernt ledarskap tror vi gör att fler håller på längre, säger Linda.

Rögle är en av fem (av 16) skånska föreningar som anmäl sig till certifieringskursen. Tidigare i veckan gästade Linda Wemmert Catena Arena för att genomföra en av träffarna där ett 20-tal tränare och ledare i RögleAkademin deltog.
Under kvällen presenterade Linda Wemmert bland annat siffror över antalet idrottande ungdomar i landet, resultat från undersökningar om varför ungdomar idrottar och informerade om FN:s Barnkonvention som blir svensk lag från 1 januari 2020. Ämnena engagerade deltagarna och det blev flera intressanta diskussioner under kvällen.
Med en stor och mycket populär ungdomsverksamhet är Rögle en av föreningarna som går mot strömmen vad gäller antalet aktiva ungdomar. Ishockey är populärt i den här regionen och dessutom har klubben satsat resurser för att underlätta utövandet. Till exempel har klubben kompletta hockeyutrustningar att låna ut gratis till nybörjare som vill testa på idrotten innan man bestämmer sig. Vill man fortsätta så kan man köpa utrustningen till ett reducerat pris och då ingår även medlemsavgiften första året. Dessutom har klubben anställt ansvariga tränare till samtliga ungdomslag och alla aktiva på högstadiet erbjuds gratis läxhjälp en gång i veckan.
– Vi brottas kanske inte med problemet att vi har för få ungdomar men det är viktigt att hålla sig uppdaterad och ha en modern och sund verksamhet och hela tiden ligga i framkant. Träffarna i certifieringskursen har haft intressanta och viktiga ämnen och ger oss bra verktyg i vår vardag, säger Adam Bengtsson som är ny ungdomsansvarig i Rögle och tränare för två lag i RögleAkademin.

Övriga träffar i Skånes Ishockeyförbunds certifieringskurs: Grönt kort (grundtränarutbildning), Att bemöta idrottsföräldrar, Motverka machokulturen (i omklädningsrum, på is och läktare) och Domarfrågor (attityd mot domare).
Efter sista träffen får deltagarna en hemuppgift och när den är inlämnad och klar får deltagarna ett diplom och föreningen ett certifieringsbevis. Tanken är att certifieringen ska förnyas vartannat år.