Ryfors fick inte fira nya kontraktet med seger
Publicerad: 2019-12-19
Efter match
Han utsågs till matchens lirare i Rögle och har dessutom en rykande färsk kontraktsförlängning påskriven. Rögles center Simon Ryfors fick dock inte fira sitt nya kontrakt med en hemmaseger då gästande Växjö vann med 1-2.

Med ett kraftigt decimerat manskap orkade inte Rögle mobilisera de krafter som krävdes för att besegra småländska Växjö på torsdagskvällen. Rögle vann dock skottstatistiken klart och förde spelet stora delar av matchen. Efteråt blev hemmalagets center Simon Ryfors utsedd till matchens lirare men det gladde inte så mycket direkt efter slutsignalen.
– Den här matchen förtjänade vi att vinna och just nu känns det tungt. Tycker att vi för den här matchen men vi var inte tillräckligt distinkta i avsluten i kväll, säger han först och fortsätter med anledning av den stora frånvaron av spelare som i den här matchens utökades med ett namn (Daniel Zaar):
– Alla som spelade i kväll hade en grymt bra inställning så det kan vi inte klaga på. Vi kan verkligen säga att vi gjorde vårt bästa i den här matchen.

Matchens samtliga mål gjordes alltså i den första perioden. Efter att Kodie Curran gav Rögle ledningen i powerplay efter drygt sju minuter kunde sedan Växjö kvittera knappt två minuter senare. Ett mål som videogranskades efter misstänkt kontakt på Rögles målvakt Christoffer Rifalk. Målet godkändes till slut men Simon Ryfors har på nära håll upplevt motsatsen. Uppe i Leksand för några veckor sedan gjorde han ett mål som senare dömdes bort efter videogranskning.
– Jag stora likheter med det målet jag gjorde då och det som Växjö gjorde i kväll. Väldigt olyckligt att det "drabbade" oss den här gången. Personligen tycker jag att det var ett solklart mål det Växjö gjorde i kväll fast ser man till de nya reglerna så har jag svårt att förstå hur det kunde godkännas. Särskilt om man jämför med det målet uppe i Leksand, säger han lite förvånat.

Direkt efter slutsignalen utbröt stort tumult på isen. Båda lagens samtliga spelare var inblandade i ett slagsmål som dock inte mynnade ut i några utvisningar.
– Egentligen hade jag svårt att se vad som hände från början eftersom jag kom sent in i situationen. Det var mycket känslor just då men även stundtals under matchen och det var ganska irriterat, förklarar han utan att säga så mycket mer om det.
Då ville han hellre prata om sin nypåskrivna kontraktsförlängning som sträcker sig fram till säsongen 2021-22. Under dagen gick Rögle ut med nyheten att det står klart att Simon Ryfors spelar i Rögles tröja ett bra tag till.
– Jag känner en otrolig stolthet att representera den här klubben och för mig var det väldigt naturligt att signa det här kontraktet. Vi har ett bra lag och jag känner att det är här jag skulle vilja vinna ett SM-guld. När alla spelare är tillbaka efter skador och annat så ska vi visa hur starka vi är, säger han och blickar framåt på hur han själv vill utvecklas under den här kontraktstiden:
– Nu vill jag utvecklas ännu mer offensivt. Jag vill utmana mer, skapa mer och vara ett större hot. När det här kontraktet närmar sig sitt slut så vill jag att folk ser på mig som den typen av spelare.

Patric Andersson