Förväntansfull Kasper laddar för NHL-draften
Publicerad: 2022-06-14
Marco Kaspers sommar kan sammanfattas med ett ord: intensiv.

Efter att Rögles säsong tog slut i semifinalserien mot Färjestad i slutet av april har den 18-årige österrikaren Marco Kasper inte haft tid att vila. Kasper har hunnit spela VM med Österrike samt visa upp sig för alla NHL-klubbar under NHL Combine. Nästa uppgift i kalendern är draften i Montreal den 7-8 juli.

– Det är bara jättespännande. Jag tycker bara att det är jättekul, VM, Combine och nu draften. Man försöker bara ta in allt, ta det som det kommer och jobba hårt när jag har tid, säger Kasper.

Marco Kasper slog igenom ordentligt under säsongen 2021-22. Redan under CHL-matcherna mot Zug och München i augusti visade han framfötterna och forwarden var mer eller mindre ordinarie i Cam Abbotts lag under hela säsongen. Kasper avslutade SHL-säsongen med elva poäng (7+4) på 46 grundseriematcher och sex poäng (3+3) på 13 slutspelsmatcher. I CHL gjorde han sex poäng (2+4) på 12 matcher.

Kaspers framfart har lockat scouter till Catena Arena under hela säsongen och när NHL Combine hölls i Buffalo mellan den 30 maj och 4 juni var det stort intresse för Rögle-forwarden. Kasper rankas högt inför draften och och tippas väljas redan i den första rundan.

– Jag pratade med 30 av 32 klubbar, berättar Kasper.

Scouting Combine är ett event där NHL-klubbarna kan testa spelarna i olika fysiska utmaningar för att se deras status inför den kommande draften.

– Det var väldigt roligt. Lite jobbigt med fystesterna, men mest spännande och jätteroligt att få ha varit med om det, säger Kasper.

Under Combine får NHL-klubbarna också sitta ner och göra längre intervjuer med spelarna för att lära känna dem mer på djupet.

– Man pratar om allt, om sin bakgrund, sin familj och såklart om sig själv som spelare. De frågar om man kan ge en scouting-rapport om sig själv och sedan berättar dem vad de tycker och ger lite feedback.

– Först var jag lite nervös, men det var roligt att sitta där inne med general manager som Steve Yzerman, Scott Niedermayer, säger Kasper.

Marco Kasper tränar med Rögle ett par veckor till innan han åker till Kanada och Montreal för sitt kanske största äventyr hittills. Det är då mycket av hans framtid som hockeyspelare klarnar ytterligare. Men bara för att han draftas av en NHL-klubb innebär inte det att han automatiskt är förlorad för Rögle. Det beslutet kommer tas efter draften. Så länge njuter han av att vara i Ängelholm och slipa på det sista fysiska inför nästa säsong.

– Det är roligt att vara här i Ängelholm och träna med grabbarna. Jag försöker bli starkare, få lite mer muskler och sedan bli mer explosiv i benen, säger Marco.

Peter Ekholm