Juniorsportchefens pussel snart färdigställt
Publicerad: 2022-05-13
Juniorsvepet
Försäsongen är i full gång för juniorlagen och trupperna är inne i en förändringsfas. Nye juniorsportchefen Magnus Wennström håller på att få de sista bitarna på plats. – Vi har flera namn som vi hoppas och tror på, men innan allting är klart är det svårt att veta exakt hur nära vi är att helt sätta trupperna, säger Wennström.

För Rögles juniorlag är den nya säsongen inne på sin tredje försäsongsvecka. Från att sista matcherna spelades för en dryg månad sedan fram till nu har trupperna lösts upp och spelare har både lämnat och tillkommit. Även nya tränarkonstellationer har fastställts i J18 och U16.

Den nyss tillträdde juniorsportchefen Magnus Wennström har haft fullt upp med att få de sista pusselbitarna till kommande säsongs lagbyggen på plats.

– Vi har ett par vakanta platser både i J20 och J18 och det är de platserna som vi är ute efter att fylla just nu. Vi har kört lite provträningar och tagit referenser för att få hit rätt typ av karaktärer. Dessutom är vi redan nu igång med provträningar inför nästa års antagning till Hockeygymnasiet. Så min första tid här har mest handlat om att sätta lag på pappret, säger han.

Jämfört med spelarmarknaden på seniorsidan kan det gå betydligt fortare på juniorsidan. Eventuella nyförvärv inför kommande säsong kan exempelvis behöva byta skola, flytta hemifrån eller byta stad för första gången. Därför gäller det att sätta trupperna så fort som möjligt.

– Marknaden är betydligt större på seniorsidan och lever oftast längre och närmre inpå säsongsstart än vad den gör på juniorsidan. Vi har flera namn som vi hoppas och tror på, men innan allting är klart är det svårt att veta exakt hur nära vi är att helt sätta trupperna. Vi kan inte heller ha för bråttom, det gäller att vi får in rätt typer av spelare och rätt typ av karaktärer. Det är en svår balansgång, säger Magnus Wennström.

FÖRÄNDRINGAR I TRUPPERNA

Från J20-truppen den gångna säsongen har det varit en rad spelare som lämnat klubben. Edwin Mustafic, Max Lundgren, Oscar Johnsson, Sebastian Törnqvist, Nils Alm, Alexander Gunnarsson, Casper Lindahl, Kalle Bartholdsson, Oskar Hassel, Liam Thell, Kevin Engvall, Hugo Koch, Roman Kechter och Jac Johannsson Sennow kommer fortsätta sin hockeyresa på annat håll. Några ska nu gå in i sin första seniorsäsong i karriären.

– Vi hoppas att de har trivts under sin tid här i Rögle och hoppas att de kan hitta en miljö där de vill fortsätta satsa på hockeyn. Vi hoppas att de känner sig nöjda med de verktyg och den utbildning som de har fått av oss under dessa åren. Jag önskar dem ett stort lycka till vad de än beslutar sig för att göra, säger Wennström.

Efter SM-bronset för J18 tidigare i vår är det ett antal spelare som kommer att ta klivet upp i J20, även om många av dem redan spelat matcher med J20 tidigare. Från det laget kommer Fabian Arwidsson, Simon Zether, Axel Hurtig, Ian Scherzer, Felix Nilsson, Lars Petter Eckholm, Oskar Pettersson, Natanael Lindholm, August Renemark, Oliver Casselsten, Viktor Smeds, Axel Smeds, Jonathan Larsson, Gabriel Jonsson och Alexander Petersson att ta klivet upp fullt ut till J20.

Samtidigt som J20 fylls på underifrån kommer även J18 att fyllas på från U16. Dessutom tillkommer några nya spelare bland de nyintagna till hockeygymnasiet. Marwin Jarbsjö, Max Gustafsson, Love Gath, Simon Folkesson, Isak Norlin, Anton Thydell och Ludwig Clang kommer att ta klivet från U16 till J18. Flera av spelarna var uppe med J18 redan den gångna säsongen och de tre förstnämnada var med och tog bronsmedaljen i Nyköping.

Rögle hade en ovanligt stor spelaromsättning på juniorsidan den gångna säsongen. Detta är i grund och botten positivt även om det ibland innebär problem att få ihop laguppställningarna längre ner i kedjereaktionen, konstaterar Magnus Wennström. Det innebär också att spelarna som nu tar ett steg upp i åldersstegen vet vad som väntar när säsongen drar igång i september.

– Erfarenhetsmässigt är det väldigt positivt att så många spelare fick känna på spel högre upp i åldrarna förra säsongen. Alla de som flyttas upp vet vad som gäller och att det är nästa steg i deras utveckling. Just med de som tar steget upp till J20 tror jag många är väldigt sporrade med tanke på hur många som fick chansen i A-laget förra säsongen. Det beviset på att det verkligen går att ta sig hela vägen upp i A-laget är en jätteviktig faktor för oss, säger Wennström.

SPELARNA SOM SKA IN

För Magnus Wennström innebär den kommande tiden fortsatta provträningar med potentiella nyförvärv. Dessutom ska det spenderas mycket tid runt lagen för att bygga relationer med spelare och ledare. Ännu återstår ett par pusselbitar innan han ska lämna över de färdiga trupperna till tränarna.

– När det kommer till J20 ska vi se till att vi har ett homogent och hårt drivande lag och det är den typen av spelare vi söker just nu. Det ser positivt ut, de spelarna som vi tror kommer att komma in kommer att passa bra in i gruppen, vara drivande på träningarna och vilja ta nästa steg, säger han och fortsätter:

– Till J18 är vi ute efter spelare som kan komma in och göra skillnad. Vi har lite bollar i luften och sen handlar det om vilka vi känner bäst kemi med och vilka som känner att Rögle är bäst för deras fortsatta utveckling.

Joel Nordström