CHL-lottningen sker nästa onsdag
Publicerad: 2020-05-27
CHL
Om en vecka, onsdagen den 3 juni, kommer lottningen till årets CHL-spel att ske. Då får vi veta vem Rögle ska möta. Lottningen direktsänds på nätet med start kl 18:00. Inför lottningen har de deltagande lagen delats in i två grupper - Rögle har rankats i den övre halvan.

I höst kommer Rögle att spela Champions Hockey League för första gången i klubbens historia - platsen säkrades tack vare en tredje plats i SHL:s grundserie.
På grund av coronapandemin har turneringens format förändrats. Gruppspelet är struket och istället blir det en utslagsturnering direkt från första omgången.
På onsdag i nästa vecka, den 3 juni, kommer lottningen till årets turnering att äga rum. Inför lottningen har de 32 lagen rankats, de 16 bästa kommer att lottas mot något lag från den andra gruppen, lag rankade 17-32.
Titelförsvarande Frölunda är topprankat tätt följt av SHL:s grundseriesegrare Luleå. Rögle återfinns i den första gruppen och kommer att få motståndare från den andra gruppen. Dock kan man inte möta lag från samma liga vilket gör att Rögle inte kommer att ställas mot Skellefteå.
– Det ska bli spännande att se vem vi lottas emot. Hela föreningen är väldigt excalterad inför CHL-premiären och vi kommer att gå in i turneringen med ambitionen att vinna. Formatet med utslagningsomgångar direkt skapar nya förutsättningar. Det ska bli spännande att få möta bra lag från andra länder och ligor, säger Christoffer Malm, assisterande sportchef i Rögle BK inför lottningen.
Lagen möts i bäst av två matcher (hemma-borta) och preliminärt startdatum för årets turnering är tisdagen den 6 oktober med returer en vecka senare.
Lottningen på onsdag kväll kl 18:00 kommer att direktsändas på CHL:s hemsida samt sociala kanaler.
Lagen i grupp 1 (Rögles): Rögle, Frölunda, Luleå, Färjestad från Sverige, Zürich, Zug, Davos (alla Schweiz), Red Bull München, Adler Mannheim och Straubing Tigers (Tyskland), Kärpät och Luokko Rauma (Finland), Liberec och Trinec (Tjeckien), Bolzano (Italien) och Red Bull Salzburg (Österrike).
Grupp 2 (de kan Rögle lottas mot): Skellefteå, Tappara och Ilves (båda Finland), Sparta Prag (Tjeckien), Vienna Capitals (Österrike), Genève-Servette och Biel (Schweiz), Eisbären Berlin (Tyskland), Yunost Minsk och Neman Grodno (båda Vitryssland), Cardiff Devils (Storbritannien), Grenoble (Frankrike), Stavanger (Norge), GKS Tychy (Polen), Aalborg och Sönderjyske Vojens (Danmark)