Hampus Lindholm tränar med Rögle
Publicerad: 2016-09-28

Ett välbekant ansikte dök upp på onsdagens träning. Kontraktslöse Hampus Lindholm är hemma i nordvästra Skåne och tränar med Rögle efter World Cup-äventyret.

- Det var ett tag sedan jag var här så här sent på hösten. Men det känns bra att jag får vara med och köra, jag känner mig hemma här, säger den 22-årige försvararen.

Hampus Lindholm var med i den svenska World Cup-truppen. Han spelade en träningsmatch innan turneringen men fick sen inte spela mer utan satt på läktaren och såg matcherna.

- Det var kul att få vara med. Jag tränade med laget men satt sen på läktaren under matcherna. Det var en nyttig erfarenhet att se hur det fungerar i ett stort mästerskap, säger Hampus som i alla fall fick göra sin debut i Tre Kronor.

Hampus kom till Rögle från Jonstorp 2010 som J18-spelare. Redan andra säsongen, 17 år gammal, debuterade han i A-laget i Allsvenskan och gjorde succé. Han var med om att spela upp Rögle till SHL och draftades i första rundan som sjätte spelare totalt av Anaheim Ducks.

Han skrev kontrakt med Anaheim och åkte över till proffsvärlden i Nordamerika. Han har gjort tre hela säsonger i Anaheim plus tre slutspel (totalt 270 matcher) och rankas som en av NHL:s bästa unga försvarare.

Hans kontrakt med Anaheim gick ut efter den gångna säsongen och nu har han valt att börja träna med Rögle i avvaktan på vad som händer i kontraktsförhandlingarna.

- Jag är glad att jag får vara med här och hålla formen. Jag brukar komma hit och träna innan säsongen, Rögle och Jonstorp är mina två föreningar här hemma. Det är kul att se allt som händer i Rögle, det känns positivt, säger han.

Hampus Lindholms medverkan på Rögles träningar är bara positivt:

- Det är bra för killarna att på nära håll få se en etablerad NHL-back träna. Hampus höjer kvaliteten på träningarna. Våra forwards utmanas extra så det är bara bra, säger Rögles tränare Anders Eldebrink.