Motvind i Skellefteå: "Spelar inte hockeyn vi vill"
Publicerad: 2022-09-24
Rögle tvingades jaga under hela bortamatchen mot Skellefteå och föll med 2-5 under lördagskvällen. Förlusten var lagets första i SHL den här säsongen. – De får in några där i början och får energi av det, säger Daniel Zaar som jubilerade i Rögle-tröjan genom att göra sin 300:e match för klubben.

Efter två raka segrar under SHL:s upptakt fick Rögle se sig besegrat i Skellefteå Kraft Arena. Marco Kasper och Adam Engström gjorde Rögles mål medan Christoffer Rifalk motade 25 skott mellan stolparna. Daniel Zaar gjorde sin 300:e tävlingsmatch för Rögle - men fick inte fira med en seger.

– Det är roligt att ha spelat 300 matcher i Rögle. Det är något jag är stolt över och hoppas det blir 300 till. Det är fantastiskt kul att spela i den här föreningen, säger Zaar.

{!B}

Rögle hamnade i uppförsbacke tidigt i matchen.

Hemmalaget gjorde 1-0 efter 3.04. Jonathan Pudas stötte fram från sin backplats och via Anton Bengtssons skridskor gick pucken förbi Rifalk i Rögle-målet. Skellefteå gjorde också 2-0 under inledningen av första perioden. Efter en kontring gjorde Joakim Lindström mål sedan han stött pucken i stolpen, på Rifalk och in. Men målet godkändes först efter videogranskning där det bekräftades att hela pucken var över mållinjen. Då stod matchklockan på sju minuter.

Rögle hade några chanser i den första perioden, den bästa ägde Anton Bengtsson som missade ett friläge i slutminuterna.

– Vi är inte nöjda med första perioden. Sen tycker jag att vi spelar upp oss lite i de andra perioderna, men kommer inte upp i nivån vi vill över 60 minuter, säger Zaar och fortsätter:

– De får in några där i början och får energi av det. Sedan blir det att vi får jobba i motvind och då är det tufft. Sen spelar vi inte riktigt den hockey vi vill spela. Vi slarvar med pucken och har dåligt passningsspel idag. Vi vinner för få närkamper, men de gör det bra också.

Skellefteå fortsatte att styra matchbilden i den andra perioden, till viss del tack vare två tidiga powerplay. Men väl spel fem-mot-fem igen kunde Rögle skapa ett par chanser och till slut lyckades Marco Kasper styra in 2-1 efter ett skott från Linus Sjödin. Målet var Kaspers första i SHL den här säsongen.

Rögle spelade upp sig betydligt efter reduceringen och testade Skellefteås målvakt Gusaf Lindvall fler och fler gånger - dock utan resultat.

I den tredje perioden fick Skellefteå hål på Rifalk till 3-1 efter 2.10. Ännu en gång tvingades domarna ta hjälp av videobedöming för att avgöra om målet skulle godkännas eller inte. Dne här gången efter att Tom Kühnhackl haft kontakt med Rifalk i målgården. Men målet godkändes och Rögle fick fortsätta jobba i uppförsbacke.

– Det är tufft såklart (två mål efter videobedömning). Sen är det svårt att säga om de är rätt eller fel. Vi spelar mycket boxplay i de första två perioderna också. Det är svårt att hitta rytmn i spelet då.

Rögles uppförsbacke blev mer flack när Adam Engström stänkte in sitt första SHL-mål efter 5.22. Engström fick pucken av jubilerande Zaar och via både Lindvall och backen Jonathan Pudas letade sig pucken över mållinjen.

Glädjen varade inte länge. Med 13.21 kvar prickade Oskar Nilsson in 4-2 till Skellefteå från backposition.

Rögle tog ut Rifalk med lite mindre än fem minuter kvar för att få till en reducering. Men laget lyckades inte skapa tillräckligt med chanser framåt och istälelt hittade Pudas in 5-2 i den tomma kassen med fyra minuter kvar att spela. Målet från Skellefteå-backen punkterade matchen definitivt.

Rögle saknade Oskar Stål Lyrenäs, Ludvig Larsson på grund av skador och Adam Edström som är på camp med New York Rangers. Junioren Oskar Pettersson fanns med som extraspelare.

– Mot Luleå tar vi med oss två riktigt bra perioder och att vi lyckas spela med ledning även om vi inte helt är nöjda med hur vi gör det. Vi lyckas hålla ut. I dag finns det små delar att ta med sig. Vi kommer tillbaka och är nära ett tag. Men framförallt är det Lulåe-matchen vi tar med oss, avslutar Zaar.

Rögle spelar nästa match på torsdag när Malmö kommer på besök i säsongens första derby. Sedan väntar Linköping hemma på lördag den 1 oktober. Malmö-matchen är slutsåld, men det finns biljetter kvar till Linköpingsmatchen. Klicka på bilden nedan för att komma till biljettsidan.

{!A}

Peter Ekholm