Samuel njuter av tiden i A-laget
Publicerad: 2017-09-12
A-lag
Unge backlöftet Rasmus Sandin, 17, är försäsongens stora utropstecken. Lite i skymundan har en annan juniorback, Samuel Jonsson, smugit med och är en stark kandidat till att ta en plats i premiärlaget.

– Det hade varit riktigt kul, som en dröm, att få vara med i premiären i Malmö på lördag. Men oavsett det så är jag jätteglad att få ha varit med så här långt och skaffat mig ovärderlig erfarenhet, säger den 19-årige Rögleprodukten.
Samuel tillhör den skara sistaårsjuniorer som tränat med Rögles A-lag sen första dagen av försäsongen i april. Samuel har sen dess varit med hela vägen och spelat i sex av sju träningsmatcher.

– Det har varit oerhört lärorikt och roligt. Jag tar med mig allt jag lärt mig, tempo och tänk, och ska göra så gott jag kan i J20 i vinter, säger han.
För även om SHL-premiären i Malmö på lördag är en dröm så har han en annan premiär i Malmö att tänka på som ligger betydligt närmre, J20:s seriepremiär är i Malmö på onsdag kväll.
– Ja, då drar vi igång. Det ska bli skoj, säger han.

Samuel är en spelskicklig och rörlig försvarare som tagit stora kliv under försäsongen. I de två senaste träningsmatcherna har han spelat på sex backar och mot Karlskrona var han även inblandad i förspelet till Ted Brithéns 3-4-reducering.
– Det är kul att jag fått förtroende från tränarna och jag har även fått känna på lite box play. Jsg hade inte räknat med att få så mycket speltid som jag fått men det är jättekul, säger han klädsamt.
Tränare Roger Hansson är nöjd med Samuel:
– Han har varit med hela vägen och vuxit in i det. Det är jättekul att se. I dag mot Karlskrona skulle jag vilja lyfta fram han och Rasmus Sandin, säger Roger.