Nygift Kapla siktar mot guld
Publicerad: 2022-08-03
I början av veckan gjorde Michael Kapla entré i Catena Arena. Möt den NHL-meriterande backen som bara har en sak i sikte – SM-guld.

Dag tre av uppstarten i Catena Arena innebar att Michael Kaplas lungkapacitet fick sättas på prov då löpning avslutade veckans fystester, det så kallade "danatestet".

– Det gick bra. Det var härligt att få ta sig igenom något tufft tillsammans med killarna. Det är aldrig roligt, men alltid en bra grej att göra för att se var alla ligger rent fysiskt, säger Michael Kapla.

Backen spenderade sommaren hemma i USA där en mycket speciell dag var höjdpunkten på ledigheten.

– Jag bor i Minneapolis, Minnesota och gjorde min sommarträning där borta. Men den största grejen i sommar var att jag gifte mig och hade ett stort bröllop i juni. Min fru är kvar i USA men kommer över senare i september och tar med våra hundar.

Hur stort var bröllopet?

– Vi var 270 personer. Det var väldigt roligt. Massa vänner som jag har fått genom hockey kom från alla möjliga ställen och vi är så tacksamma för alla som kom.

I måndags var det äntligen dags för backen att landa i Ängelholm och komma på plats ordentligt.

– Det känns grymt bra. Skönt att vara på plats och lära känna killarna, tränarna, personalen och alla som jobbar utanför isen. Det är en häftig arena och jag spelade ju här några gånger förra året och ser fram emot att få spela framför fansen.

Michael Kapla kommer senast från spel i Skellefteå och har mötena med Rögle färskt i minnet.

– Det var alltid tuffa och roliga matcher mot Rögle. Två topplag som mötte varandra och här nere är det alltid mycket publik som skapar en härlig energi.

Någon nybliven medspelare som var extra tuff att möta förra säsongen?

– Det är många. Men jag får nog säga (Dennis) Everberg, en stor kille som alltid är tuff att försvara sig mot. Men hela laget var tufft att möta.

De riktiga förberelderna inför säsongen 2022-23 är som nämnt igång och Kapla har en tydlig målbild inför vad som komma skall.

– Jag vill vinna SM-guld. Det var kul att få uppleva slutspel förra året och vi åkte ju ut mot laget som slutligen vann, precis som Rögle gjorde. Så det känns som jag kommer in med samma känsla och en förståelse för hur det känns. Det skulle kännas väldigt speciellt att få vinna ett SM-guld och jag vet att alla här strävar efter det.

{!A}

Vem är du utanför isen?

– Jag är en ganska avslappnad kille som lever ett ganska enkelt liv, gillar att äta god mat, promenera med mina hundar och vara ute i naturen. Jag har redan varit på stranden några gånger tillsammans med Brady (Ferguson). Vi spelade tillsammans i Torontos organisation. Hans och min fru lärde känna varandra ganska bra och vi två har hållit kontakten sen dess.

Vem är du som spelare?

– Jag är en tvåvägsback som bidrar i båda delarna av isen, avslutar Michael Kapla.

Anton Toft