Linus Karlsson klar som ny J18-tränare
Publicerad: 2020-03-27
J18
Efter två framgångsrika år med Rögles U16 Elit-lag tar Linus Karlsson klivet upp och blir ny J18-tränare i föreningen kommande säsong.

– Det känns fantastiskt kul att få jobba vidare i en organisation som tar nya steg varje dag och själv få vara med på den resan. Jag trivs fantastiskt bra här, det känns som en familj och det är en härlig känsla när man kommer hit varje dag. Det är en skön sammanhållning i hela föreningen, säger Linus Karlsson.
Linus Karlsson kom till Rögle inför säsongen 18/19 efter att bland annat ha lett Skåne till segern i TV-pucken hösten 2017. Han tog över Rögles U16-lag och har varit ansvarig för U16 i två säsonger. Båda kullarna har gått till SM-kvartsfinal. I år skulle Rögle arrangerat kvartsfinalspelet men det blev inställt på grund av coronakrisen.
– Jag har haft förmånen att få jobba med mycket talangfulla grupper. Första året slutade vi sexa och i år rankades vi trea. Jag är lite besviken att vi inte fick chansen att tävla om medaljerna men har förståelse för att säsongen fick det slut som det fick, säger Linus.
När han nu tar över J18 till kommande säsong så är det med spelare han själv haft i U16 de två senaste säsongerna.
– Det känns riktigt kul att få jobba vidare med båda mina gamla kullar och få möjligheten att bygga vidare på det vi åstadkommit i U16. Det är ett extremt spännande lag på pappret och jag har en hög målsättning. Laget har möjligheter att gå långt i ett SM-slutspel.

Linus beskrivs som en engagerad och strukturerad ledare med stort driv.
– Jag ställer stora krav, kräver struktur och ordning. Jag tycker det är viktigt att alla vet vad som gäller när man kommer till jobbet varje dag. Sen lägger jag stor vikt även på jobbet utanför isen och människorna bakom spelaren. Jag känner att det är en stor uppgift för dagens tränare att hjälpa unga människor i sin utveckling på alla plan, säger Linus.
Avtalet är skrivet på två år:
– Jag tycker kontinuitet är viktigt och det ska bli kul att jobba med spelarna på lite längre sikt. Vi har utarbetat fram en iup (individuell utvecklingsplan) för alla killarna som ska följa dem genom hela juniorprogrammet.

Rögles assisterande sportchef Christoffer Malm är nöjd med att se Linus Karlsson fortsätta i föreningens juniorprogram:
– Linus har tagit vårt U16-lag till SM-slutspel två år i rad och visat att han både kan utveckla spelare och människor samtidigt som han gör resultat. Vi hade tre spelare i U16-landslaget i vinter vilket är glädjande. Det ska bli spännande att följa Linus i J18 när han nu får jobba med sina gamla spelare från U16, säger Christoffer.
Med Linus på J18 och Adam Bengtsson som huvudansvarig för U16 återstår att presentera ledarbiten för J20:
– Vi är nere på slutfasen i den processen vad gäller J20. Vi hoppas kunna presentera detta så snart som möjligt, säger Christoffer.