Kevin Wennström lånas in till bortaturnén
Publicerad: 2021-01-27
Inför match
Rögle åker idag på en bortaturné och till veckans båda bortamatcher lånas forwarden Kevin Wennström från Kristianstad in. Eftersom ingen av de skadade anfallarna följer med leker lagledningen även med idén att låta backen Lucas Ekeståhl-Jonsson kliva upp som forward. Nyförvärvet Joey LaLeggia anländer till helgen och ansluter till truppen på måndag.

Rögle tränade ett kort men intensivt pass på onsdagsförmiddagen innan truppen satte sig i bussen för att resa till Gävle och förbereda sig inför torsdagens bortamatch mot Brynäs.

Rögle är lite korrt på forwardssidan och en lösning kan bli att man skolar om en back till forward. På dagens träning gick backen Lucas Ekeståhl-Jonsson som ytterforward med Erik Andersson och Melker Eriksson.

– Jag spelade center som ungdomsspelare fram till jag var 11-12 år innan jag blev back. Sen har jag nog gjort någon match senare som center. Men aldrig som ytterforward men det ska nog lösa sig om det behövs, säger Lucas efter träningen.

Rögle hade hoppats på att Adam Tambellini skulle kunna följa med på turnén men man tog beslutet att låta Adam fortsätta rehabiliteringen på hemmaplan tillsammans med Leon Bristedt (som fick en smäll på tisdagens träning och nu får träna utan kontakt en tid), Olli Palola och Adam Edström. Dock är samtliga backar, inklusive Éric Gélinas som vilade igår, med i truppen precis som Christoffer Rifalk som stod över lördagens match.

Röglefostrade Kevin Wennström lånas dessutom in från Kristianstad. Det blir tredje gången den här SHL-säsongen som Kevin ansluter till Rögle på lån.

Vad gäller nyförvärvet Joey LaLeggia så är senaste nytt att alla papper nu är i ordning och han kommer att flyga över till Sverige till helgen och är därmed tillgänglig i nästa veckas matcher.

Rögle spelar två matcher på bortais den här veckan, först Brynäs borta på torsdag och därefter i Skellefteå på lördag.