Rune Johansson ny GM för junior- och ungdom
Publicerad: 2020-01-31
Nyhet
Rögle BK förstärker den sportsliga organisationen på junior- och ungdomssidan. Rune Johansson, 47, blir ny general manager för klubbens junior- och ungdomsverksamhet.

– Rune kommer att få totalansvaret för all vår junior- och ungdomsverksamhet. Vi håller på att se över vår organisation på junior- och ungdom och det här är första pusselbiten som är klar. Det är en ny roll som är ett led i vår fortsatta satsning som vi vill göra på våra juniorer och ungdomar. Rune Johanssons prioritet är att jobba nära och vara ett stöd för alla våra junior- och ungdomstränare samt säkerställa att vi har en grön tråd i hela vår verksamhet, från de allra yngsta upp till J20, där våra uppdaterade värdegrunder finns med som ramar och se till att de efterlevs, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.
– Jag tar mig an det här uppdraget med jättestor entusiasm och ödmjukhet. Jag har sett och följt Rögle BK från sidan och beundrar mycket som görs i föreningen. Jag gillar klimatet och man får en bra känsla när man är här. Det är en förening som berör och engagerar och det är ett stort ansvar som följer med det här uppdraget. Jag ser fram emot att få jobba här och kunna hjälpa Rögle BK att fortsätta utvecklas, säger Rune Johansson.

47-årige Rune Johansson bor i Halmstad men kommer ursprungligen från Ludvika där han började sin hockeybana. 23 år gammal flyttade han till Halmstad för att gå en idrottsvetenskaplig utbildning som beteendevetare med lika delar psykologi och pedagogik med inriktning idrott. Samtidigt fortsatte hockeyspelandet i Halmstad.
– Jag var med när Halmstad blev Hammers och hela den resan. Jag slutade spela vid 28 års ålder och blev assisterande tränare istället, säger Rune.
1999 blev Rune anställd som ungdomsansvarig i föreningen och drev sedan Sommarhockeyskolan. Det blev fler roller i Halmstad, A-lagstränare och sportchef.
– Jag klev av som sportchef innan konkursen och valde ett civilt jobb för att kunna ägna mer tid åt familjen. När grabben började i hockeyskolan var jag tillbaka som ungdomstränare och följde honom till U15.
Rune har även jobbat med förbundets utbildningscamper i Tyringe, hållit i tränarutbildningar i Skåne samt var i höstas huvudtränare för Skåne i TV-pucken. Nu kliver han in i sportens värld på heltid igen.
– Det är ett spännande uppdrag. Rögle gör många bra saker. Initialt så handlar det om att sätta ihop ledarteamen för våra juniorlag och U16 elit för kommande säsong. Jag kommer att jobba nära alla våra tränare, även på ungdomssidan. Ge dem stöd och feedback och hjälpa dem att utvecklas. Jag tror mycket på kommunikation. Det finns mycket kunskap och vilja redan innanför väggarna här, nu ska vi skruva på vissa saker och bli ännu bättre. Jag gillar att vara på isen också men det är viktigt att investera tiden rätt. Jag kommer säkert att vara med på träningar också men det är inte mitt prio just nu, säger Rune.

Rögles klubbdirektör Daniel Koch är mycket nöjd med rekryteringen av Rune Johansson:
– Det som imponerar med Rune är dels hans breda ledarerfarenheter inom både idrotten och näringslivet, dels har han en intressant akademisk bakgrund med mixen pedagogik och psykologi som känns helt rätt för den väg vi vill gå med vår ungdoms- och juniorverksamhet, säger Daniel och fortsätter:
– Målet med verksamheten är att få fram fler elitspelare men också att alla flickor och pojkar som kommer i kontakt med Rögle BK ska få en ännu bättre bas att stå på i livet.

Rune Johansson kommer i organisationen att vara direkt under sportchef Chris Abbott.
– Rune kommer att bli en bra förstärkning för vår organisation med dels sin erfarenhet från sporten men även som mentor och pedagog, säger Chris.

Huvudpartners