Olle Liss uttagen i Tre Kronor
Publicerad: 2018-04-01
Nyhet
Olle Liss fantastiska vår fortsätter. Rögleanfallaren blev i dag uttagen i Tre Kronor till de VM-förberedande landskamperna mot Slovakien nästa vecka.

– Det känns lite overkligt. Men det är såklart jättekul. Jag har aldrig spelat i något landslag innan, säger den 25-årige Liss.

Olle Liss senaste månader som hockeyspelare saknar motstycke. Rögles sportchef Chris Abbott upptäckte den hårdskjutande anfallaren i allsvenska Pantern och skrev kontrakt med honom den 30 januari.
Han debuterade i SHL och Rögle två dagar senare och resten är – som man brukar säga – historia.
Han svarade för två assist i debuten i Lindab Arena mot Brynäs och därefter gjorde han sex mål på de kommande fyra matcherna.
Totalt på elva matcher i SHL den här säsongen landade nyförvärvet från allsvenskan på 14 poäng. Han blev även utsedd till Månadens spelare i SHL.

Men hockeysäsongen 17/18 är inte slut för Olle – i veckan ansluter han till Tre Kronors första VM-läger som inbegriper två landskamper mot Slovakien i Norrköping och Oskarshamn 5-6 april.
– Redan efter sista matchen mot Luleå fick jag ett sms från assisterande förbundskaptenen Peter Popovic att jag skulle hålla igång för jag var aktuell. Bara det kändes overkligt, berättar Olle.
Medan lagkamraterna i Rögle har haft semester har Olle kört på egen hand, både i Dalarna och i Ängelholm.

I dag presenterade förbundskapten Rikard Grönborg sin trupp till det första VM-lägret med samling i Norrköping på tisdag och där finns Rögles Olle Liss med.
– De har sagt att de vill testa mig. Det ska bli kul att få vara med i de här sammanhangen, säger Olle.
Vårens hockey-VM spelas i Danmark med start 4 maj. Innan dess ska Tre Kronor ha fyra olika samlingar och spela tio landskamper. Rögles Olle Liss är med när resan till VM börjar.