Adam Bengtsson först ut av Akademitränarna
Publicerad: 2018-04-16
RögleAkademin
Hans pappa var spelare och ledare i klubben i mer än 40 år. Nu går Adam Bengtsson i pappas fotspår. 25-åringen är först ut av de instruktörer som RögleAkademin anställer till ungdomslagen.

– Det känns grymt kul. Jag har hållit på med hockey sen 5-årsåldern och även om jag inte längre spelar så vill jag vara kvar i den här världen. Jag har känt ganska länge att jag vill satsa på tränarrollen så det här uppdraget passar mig perfekt, säger Adam vars pappa är välkände profilen Kenth ”Sudden” Bengtsson.

RögleAkademin gör en rejäl satsning till kommande säsong då man beslutat att anställa utbildningsansvariga instruktörer till samtliga ungdomslag för att planera och leda all is- och fysträning.
– Det känns extra roligt att få vara med på tåget och den satsning som Rögle nu gör på ungdomssidan, säger Adam.
Adam har redan erfarenhet, de två senaste åren har han hjälpt till i först U14 och nu senast U15. Nu blir han huvudansvarig för U15 och kommer även att delta på U14 och U16:s träningar.
– Det är inspirerande för mig att få huvudansvaret för ett lag. Jag ser det som ytterligare ett steg i min egen karriär. Utmaningen är att få barnen att dra på samma håll och utvecklas, både som individer och som lag, säger Adam.
– Adam Bengtsson är ett lovande tränarämne och förhoppningsvis ett blivande namn på tränare på en högre nivå framöver, säger Arne Nilsson i RögleAkademin.

Medan Adam får ett traditionellt tränaruppdrag för U15 är tanken att övriga isinstruktörer som ska anställas kommer att verka i flera åldersgrupper. Rekryteringen av dessa är i full gång:
– Vi vill poängtera att vi inte är missnöjda med den verksamhet vi har idag som leds av främst föräldrar. Vi hoppas att alla som är igång runt lagen i dag fortsätter. Genom att addera en av oss anställd instruktör till varje ungdomslag tror vi att vi kan höja kvaliteten ytterligare och säkerställa att alla ungdomar får en likvärdig utbildning, säger Arne Nilsson.
– Samtidigt så avlastar vi en del för dagens ledare som gör det på ideell basis, fortsätter Arne Nilsson.

För första gången i klubbens historia har man dessutom tillgång till is hela sommaren, i Akademihallen. Alla spelare erbjuds att gå på två ispass i veckan som ett komplement till den vanliga försäsongsträningen - ispassen drog igång i förra veckan.
– Vi kommer att ha olika teman för isträningarna. Det handlar mycket om individuell teknikträning och är inga vanliga lagträningar. Passen är frivilliga, det finns de som håller på med andra idrotter på sommaren och då räcker det, säger Arne Nilsson.