Invald i Hall of Fame - grattis Kenny!
Publicerad: 2018-04-22
Nyhet
Röglelegendaren Kenny Jönsson har blivit invald av Svenska Ishockeyförbundet i svensk ishockeys Hockey Hall of Fame. En välförtjänt utmärkelse till en av svensk ishockeys allra största ambassadörer. Rögle BK gratulerar Kenny till den fina utmärkelsen.

Svenska Hockey Hall of Fame är ett initiativ från hockeyförbundet för att lyfta fram spelare och ledare som spelat framträdande roller i svensk ishockey.
Sven Tumba var den första att väljas in 2011 och på söndagen presenterades de senaste personerna som tar plats i den här fina samlingen.
En av dessa som valdes in är Röglelegendaren Kenny Jönsson som blivit framröstad till klubbens främste spelare genom tiderna.

Kenny Jönsson är nr 115 att väljas in. Här är motiveringen:
"OS-guld, VM-guld och vald till OS-turneringens bäste back samma vår, 2006. Bara det räcker väldigt långt då vi pratar Kenny Jönsson, den väldige backen. En av Ängelholmslaget Rögle BK:s väldigt fina ambassadörer. Lägg därtill att han valts till Rinkens Riddare, fått Guldpucken som landets bäste ishockeyspelare, valts in i All Star Team i VM, blivit Årets Junior. I Rögle har hans tröjnummer 19 pensionerats och i New York Islanders har han valts in i klubbens Hall of Fame. Kenny hade en lång karriär i landslaget Tre Kronor, från 1993-2009. Han var hela tiden en prydnad för sporten som sådan, inte bara att han spelade vårdat och alltid tänkte efter före utan också för sitt ödmjuka sätt utanför rinken och i umgänget med media."

Kenny Jönsson kommer att hyllas i samband med landskampen Sverige-Ryssland på Hovet i Stockholm kommande lördag, 28 april.
Än en gång, stort grattis Kenny!