Frustrerad Curran när Rögle föll mot HV71
Publicerad: 2018-11-29
Efter match
Rögles back Kodie Curran noterades åter igen för över 30 minuters istid när Rögle förlorade hemma i Lindab Arena med 0-1 mot HV71. Efter matchen klagade han inte över trötthet men kände däremot stor frustration.

Efter den bragdartade segern i tisdags mot Frölunda i Scandinavium, kom Rögle ner på jorden igen när laget förlorade hemma mot HV71 med matchens enda mål.
Bortalagets matchvinnare blev den förre Röglespelaren Sebastian Wännström som halvvägs in i tredje perioden lyckades få pucken precis över mållinjen bakom en annars storspelande Justin Pogge.

Som bekant är ju Rögle lite brandskattade på backar efter Craig Schiras och Jonas Ahnelövs skador. Därför matchas andra backar lite hårdare än normalt. En av dessa är kanadensaren Kodie Curran som i bortamatchen mot Timrå i lördags spelade över 31 minuter.
Mot HV71 kom Curran upp i liknande siffror då han landade på 31:19 i istid.
– Det känns bra att spela mycket och jag blir bättre av det. Om tränarna vill det så är jag redo. Mot Frölunda var det Samme (Samuel Jonsson) som spelade mycket och i kväll var det nödvändigt att jag gjorde det, förklarar Kodie Curran efter matchen.

Förra säsongen då Curran spelade i norska ligan snittade han ungefär 27 minuter per match så det här med att spela mycket är han van vid.
– Jag har inga problem med det och ser det istället som en möjlighet. Redan i juli började vi förbereda oss på detta så jag och alla våra spelare klarar detta, förklarar han men känner däremot stor frustration över lagets spel och oförmåga att göra mål:
– Vi hade mycket tid i powerplay i den här matchen och där måste vi naturligtvis göra mål. När det gäller spelet fem mot fem så måste vi kunna skapa mycket mer än vad vi gör. Det måste vi förbättra till nästa match.

Nästa match är redan på lördag och även då spelar Rögle hemma i Lindab Arena då man gästas av serieledande Luleå. Kodie Curran är inte orolig för att laget och vissa spelare kommer att vara slitna.
– Nej det tror jag inte blir några problem. Vi kommer säkert att kunna studsa tillbaka och det blir väldigt inspirerande att spela hemma mot topplaget i SHL. De kommer att komma ut hårt men vi kommer att vara beredda och vi ska jobba hårt. Med publiken i ryggen kommer vi att ha en bra chans att vinna. Vi ska kolla lite video i morgon och sen är vi redo för Luleå på lördag, hälsar Kodie Curran avslutningsvis.

Patric Andersson