"Tråkigt men nu kommer hockeyn i andra hand"
Publicerad: 2020-03-11
SHL
Nyss kom beskedet från SHL att sista omgången i grundserien i morgon kommer att genomföras men inför tomma läktare. I Catena Arena ska Rögle möta Malmö i en match som varit utsåld sen lång tid tillbaka – nu blir det utan publik. ”Enormt tråkigt för alla inblandade, inte minst fansen, men ställt mot den allmänna hälsan så kommer ishockeyn i andra hand”, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

Tidigare under onsdagen tog regeringen beslutet att följa Folkhälsomyndighetens hemställan om att förbjuda sammankomster med mer än 500 personer. Syftet med Folkhälsomyndighetens hemställan är att förhindra spridningen av corona-viruset. Det gäller alltså exempelvis stora idrottsevenemang, stora konserter, mässor och konferenser.

I morgon torsdag avgörs den 52:a och sista omgången i SHL:s grundserie. Rögle tar emot Malmö i ett derby där Rögle har möjlighet att knipa sin bästa placering någonsin i högsta serien. Men det blir utan någon publik.
– Det här är enormt tråkigt såklart. Sport är underhållning och publiken är en väldigt viktig del av det. Men vi måste lyssna på experterna och vad de föreslår och följa deras direktiv. Det viktiga nu är att man tar det som nu sker på allvar, för nu kommer ishockeyn i andra hand, säger klubbdirektör Daniel Koch.
Endast personer som behövs för att genomföra matcharrangemanget och ackrediterad media kommer att släppas in i Catena Arena i morgon kväll. De som köpt biljett kommer att kompenseras genom återköp eller lösa in till presentkort. Mer information kommer att komma inom kort.
Vilka ekonomiska konsekvenser får det här beslutet?
– Det får såklart stora ekonomiska konsekvenser men åter igen så är det en liten sak i det stora sammanhanget. Folkhälsan är viktigare, säger Daniel Koch.
Ett besked om slutspelet kommer under morgondagen.

Rögles lagkapten Mattias Sjögren kommenterar beskedet att spela säsongens sista match utan publik så här:
– Det är såklart tråkigt, publiken och inramningen betyder mycket. Det kommer definitivt att bli en annorlunda upplevelse. Samtidigt så får man respektera de beslut som tas, här får ishockeyn komma i andra hand, det handlar om folks hälsa, säger Mattias.

Läs SHL:s pressrelease här.