Brithén avgjorde premiären: "Otroligt skönt"
Publicerad: 2021-09-11
Intervju
Ted Brithén blev segerskytt när Rögle vann premiären mot Örebro med 3-2. En ny kedjekonstellation under matchens gång låg bakom målet som gav Rögle tre poäng. – Otroligt skickligt gjort av Dennis och Tambellini med förarbetet, säger Brithén.

Rögle inledde SHL-säsongen på bästa möjliga sätt under lördagskvällen. Det avgörande segermålet i uddamålssegern gjorde Ted Brithén, som hittade rätt fram till 3-1 i den andra perioden. Målet var kanske inte hans svåraste i karriären. Centern behövde mer eller mindra bara sätta klubban till pucken på Adam Tambellinis framspelning.

– Jag gjorde väl egentligen inte mer än skjuta in pucken i öppen kasse. Sådana mål älskar man ju att få. Otroligt skickligt gjort av Dennis (Everberg) och Tambellini med förarbetet. Kul att det målet kunde bidra till att vi kunde vinna idag, säger Brithén.

Brithén inledde matchen i en kedja med Everberg och Tyler Kelleher, men i den andra perioden justerade Rögles tränarstab sin laguppställning. Det innebar att Brithén och Everberg sattes ihop med Tambellini. Ett drag som blev lyckat per omgående. Redan i sitt första byte tillsammans kom Rögles 3-1-mål.

– Jag spelade med Tambellini förra året och skapade bra kemi då, och Dennis har jag haft kemi med länge. Det är två riktigt skickliga spelare som det är otroligt roliga att spela med. Vi får se om det fortsätter så eller om det skiftar igen.

Örebro var på väg in i matchen i slutperioden och fick också till en reducering. Men mer än så bjöd inte Rögle på den här premiärkvällen.

– Vi hanterar det på ett väldigt bra sätt. Vi spelar ändå borta i deras arena där man ska väldigt stor respekt för Örebro. Vi jobbar hårt för varandra och gör det tillsammans. Det är väl det som gör att vi tar oss segrande ur den här matchen. Det var otroligt skönt.

Premiären var Rögles första match av sex raka under inledningen av säsongen. Detta eftersom Catena Arena byggs om, och inte tillåter hemmaspel förrän den 9 oktober och derbyt mot Malmö.

Frågan är om den här segern var extra viktig på grund av den anledningen?

– Det kan det vara, det är svårt att säga nu. De senaste två säsongerna har vi varit ett bra bortalag. Vi har en bra mentalitet när vi kommer in till de här matcherna. Vi ska fortsätta försöka pusha varandra för att bli ännu bättre på det, säger Brithén.

Peter Ekholm