Sjödin förlänger med Rögle
Publicerad: 2022-09-20
Linus Sjödin har tecknat ett nytt kontrakt med Rögle. Det nya avtalet sträcker sig över de kommande två säsongerna och löper ut efter säsongen 2024-25.

Den egna produkten Linus Sjödin debuterade i A-laget säsongen 2020-21 och har sedan spelat till sig en ordinarie plats. Förra säsongen gjorde 19-åringen 49 matcher i SHL och stod för elva poäng (5+6) samt 13 matcher i slutspelet där han noterades för en assist. I CHL stod han för fyra poäng (2+2) på elva matcher och hjälpte Rögle till sin första titel.

– Det känns såklart väldigt skönt. Det är ändå moderklubben man representerar så när de kommer och berättar att de vill förlänga så var det inte så svårt att tacka ja, säger Sjödin.

Sjödin valdes i den sjunde rundan av Buffalo Sabres, som spelare 211 totalt, i sommarens NHL-draft. I augusti spelade han JVM för Sverige där han stod för ett mål på sju matcher och hjälpte Sverige till en bronsmedalj.

– Linus är ett väldigt bra exempel på hur vi vill utveckla våra unga spelare. Han har gått från junior till att etablera sig i A-laget och han fortsätter hela tiden att utvecklas. Han har spelat JVM och draftats av Buffalo vilket säger en del om vilka steg han tagit i sitt spel. Vi ser fram emot att fortsätta jobba med honom, säger Rögle sportchef Chris Abbott.

Nu väntar den här och ytterligare två säsonger i moderklubben för Sjödin.

– Det är klart att hjärtat bankar lite extra för Rögle. Att komma ut och spela inför den här publiken är helt magiskt, så det är klart att man vill fortsätta att göra det, säger Sjödin.

Peter Ekholm