Rögle BK förlänger med Christoffer Rifalk
Publicerad: 2021-03-30
Pressmeddelande
Han har i vinter etablerat sig som en av SHL:s toppmålvakter och även gjort succédebut i Tre Kronor. Nu är det klart att Rögle BK säkrat upp 24-årige målvakten Christoffer Rifalk på längre sikt då man förlängt kontraktet. Det nya avtalet sträcker sig över tre säsonger, till och med 2023-24.

– Det känns grymt roligt. Jag trivs jättebra här och ser bra möjligheter att fortsätta utvecklas här. Rögle är en förening som vill framåt och redan nu kommit en bra bit på vägen, allt är så professionellt, säger Christoffer Rifalk.

Christoffer Rifalk kom till Rögle för snart två år sedan efter att ha varit med om att föra upp Oskarshamn i SHL. Under sin första SHL-säsong vaktade Christoffer målet i 20 matcher och den Kalix-fostrade burväktaren visade redan då stora kvaliteter. I år har Christoffer tagit ytterligare ett steg i sin utveckling. Han har spelat 33 av de 52 matcherna i grundserien och med sina 2.03 insläppta mål per match och 91,62 i räddningsprocent tillhör han rent statistiskt de allra bästa målvakterna i SHL.

I februari fick han även chansen att debutera i Tre Kronor under Beijer Hockey Games och det blev en riktig drömdebut då han höll nollan i landskampen mot Finland.

– Det har varit en grymt rolig säsong så här långt. Jag har fått spela mycket och vi har vunnit mycket matcher som lag.

Christoffer Rifalk hade egentligen ett år kvar på kontraktet men Rögles sportchef Chris Abbott ville säkra upp sin målvakt på längre sikt och har därför skrivit ett nytt treårskontrakt, till och med 2023/24:

– Christoffer Rifalk har haft ett par riktigt bra år här redan och vi är riktigt glada att han ska vara kvar här i ytterligare tre år. Vi tycker att Christoffer redan utvecklats och är en av ligans bästa målvakter. Han är dessutom en kanonkille utanför isen, precis den typ av personligheter vi vill ha här, säger Chris Abbott.

Se även dagens Grönt & Vitt där det finns mer kommentarer kring kontraktsförlängningen samt senaste nytt från dagens träning.