"Jag spelar hockey för att vinna"
Publicerad: 2019-04-23
Intervju
Efter fem säsonger i hockeyns tjänst i fem olika ligor och åtta klubbar återvänder Dennis Everberg till klubben han fostrats i och fick sitt genombrott. Trygghet och en fast punkt vägde tungt i valet – men även möjligheten att tillsammans med gamla juniorpolare skriva ny historia i Rögle BK. ”Jag spelar hockey för att vinna”, säger Dennis om återkomsten till Rögle.

Dennis Everberg är klar för Rögle – en nyhet som gav rejält eko tidigare i morse. Den 27-årige, tvåfaldige världsmästaranfallaren, har skrivit på ett femårskontrakt. I Rögle återförenas han med gamla polare från juniortiden och de första A-lagsåren i Rögle. Ted Brithén, Mattias Sjögren och Daniel Zaar har gjort en liknande resa som Dennis: utvecklats, skaffat erfarenhet och varit framgångsrika i andra klubbar i olika ligor men har de senaste åren en efter en återvänt till Ängelholm och Rögle.
– J20-åren är bland de roligaste jag haft i min karriär. Jag har många polare kvar sen den tiden. Nu återförenas vi i Rögle igen – och vi har mycket hockey framför oss. Det ska bli jättekul.

Dennis är son till förre Rögleprofilen Paul Andersson-Everberg – Dennis började spela ishockey som liten i Västerås där pappa då spelade men tio år gammal flyttade familjen tillbaka till Ängelholm och Dennis blev ungdomsspelare i Rögle.
Vid 18 års ålder debuterade han i Rögles A-lag i dåvarande SHL. Det blev tolv SHL-matcher och åtta i kvalserien den säsongen (09-10). Under hans fyra och en halv säsong i Rögles A-lag hann Dennis med att trilla ur högsta serien två gånger och gå upp en gång.

{!A}

När han nu återvänder till Rögle så är det till en klubb som etablerat sig i SHL med femte raka säsongen framför sig i högsta serien – ett klubbrekord i sig.
– Rögle är inget lindansarlag längre. Det har man bevisat, jag har följt Rögle på distans, jag pratar med en del folk och har haft en bra kontakt med Rögles vd Marcus Thuresson under flera år. Det är många bra saker som händer i föreningen.
– Man gick till slutspel i år trots en mardrömsstart. Det var många nya i laget i vintras och de kommer att bli bättre nästa år. De fick smak på det i år och vi kommer tillsammans att utvecklas och nå ännu högre. Jag spelar hockey för att vinna, jag hatar att förlora.

Dennis har hunnit med mycket i sitt hockeyliv sen han lämnade Rögle våren 2014 för ett NHL-kontrakt med Colorado Avalanche. NHL-spel, farmarligan AHL, KHL, SHL och senaste säsongen inleddes i NHL-laget Winnipegs organisation men han fick starta säsongen i farmarlaget Manitoba. I november bröts kontraktet och Dennis hamnade i Dan Tangnes-tränade Zug i Schweiz.
– Det har blivit lite flyttande de här åren, det var inget jag planerade men det är inget jag ångrar heller. Fast när jag skulle åka över till Winnipeg efter förra sommaren så kändes det inte lika kul längre. Vi hade precis köpt huset på Bjärehalvön. När jag lämnade Winnipeg var jag less. Huset och familjen fanns här, vi väntade vårt första gemensamma barn. Men det blev Schweiz och det ångrar jag inte.

{!B}

Månaderna i Schweiz blev lyckosamma. Den fysiskt spelande anfallaren snittade nästan en poäng per match, Zug vann cupen och gick till final där man dock förlorade mot Bern med 1-4 i matcher.
– Tungt att förlora även om de var bättre än oss. Det svider att förlora.
Under finalserien blev Dennis pappa, förra måndagen födde sambon Julia Bergman parets första gemensamma barn, en dotter. Dennis hann vara med på förlossningen.
– Jag flög hem på söndagen, dottern föddes på måndagen och sen hastade jag ner till Schweiz och nästa finalmatch.

I lördags tog säsongen slut och på måndagen kom Dennis hem och kunde krama om sin familj igen, som även består av bonussonen Milan, på riktigt. Och nu stannar Dennis här.
– Zug var en grym upplevelse, det var tur att jag kom dit och fick uppleva staden och klubben.
Men under våren har beslutet att återvända till Rögle vuxit fram. Och med ett femårskontrakt i fickan blir nordvästra Skåne nu en fast punkt.
– Det känns riktigt bra. Förr eller senare skulle jag flytta hem, det är grymt att det passar så bra nu med familj och allt. Det ska bli skönt att känna en trygghet i tillvaron, säger han.

{!C}

Hockeymässigt har Dennis inga planer på att slå sig till ro. Han är mitt i karriären och vill uppnå mer:
– Jag är väl samma Dennis som lämnade för fem år sedan, kanske en uppgradering. Jag har försökt jobba med att utveckla mitt spel var jag än varit.
Spel i Tre Kronor är också något som lockar efter att ha vunnit två raka VM-guld:
– Det är alltid roligt att spela i landslaget och något jag vill göra igen även om det inte blir något den här våren. Men framförallt ska det bli grymt kul att spela för Rögle igen. Vi ska fortsätta sikta uppåt, avslutar han.