Rögle föll efter straffläggning
Publicerad: 2020-09-09
Efter match
I en jämn och spännande historia föll Rögle hemma mot Frölunda efter straffar inför 50 åskådare i Catena Arena. Gästerna kvitterade i slutperioden och var sen kyligast i straffrundorna och vann med 4-3.

Returmötet mot Frölunda i Catena Arena var Rögles näst sista match på försäsongen - endast ett genrep i Oskarshamn på fredag kväll återstår. Det var också första gången den här säsongen som det var publik, 50 säsongskortsinnehavare släpptes in och de gjorde sina röster hörda.
Det blev en bra inledningsperiod med högt tempo. Perioden slutade 1-1 där Dennis Everberg gett Rögle ledningen efter en snygg spelvändning. Andra perioden var inte många sekunder gammal innan gästerna gjorde 2-1 i powerplay - Frölundas andra pp-mål.
Rögle skulle dock vända på steken ganska snabbt, båda målen i powerplay. Adam Tambellini gjorde 2-2 (hans första i Rögle) fint framspelad av Nils Höglander och Daniel Zaar dunkade in 3-2 otagbart några minuter senare, hans fjärde mål på försäsongen.

Frölunda kvitterade drygt sju minuter in på tredje, precis när Rögle blivit fulltaligt. Det blev inte mer mål under ordinarie tid, närmast var Simon Ryfors vars avslut tog i insidan av stolpen, Rögles tredje ramträff i matchen. Förlängningen slutade mållös där Rögle spelade mer än halva tiden i boxplay. Lagen fick även chansen att träna på straffar, först i sjätte straffrundan föll avgörandet där Patrik Carlsson gjorde mål. Ende målskytt för Rögle på sex straffar var Olli Palola.

Fakta:
Rögle-Frölunda 3-4 eft straffar (1-1, 2-1, 0-1, 0-0, 0-1)
Första perioden: 1-0 (13:27) Dennis Everberg (Leon Bristedt), i spel 4 mot 4, 1-1 (14:43) Lucas Raymond, i spel 5 mot 4. Andra perioden: 1-2 (0:17) Simon Hjalmarsson, i spel 5 mot 4, 2-2 (3:11) Adam Tambellini (Nils Höglander/Éric Gélinas) i spel 5 mot 4, 3-2 (5:14) Daniel Zaar (Niklas Hansson/Leon Bristedt) i spel 5 mot 4. Tredje perioden: 3-3 (7:29) Nicklas Lasu.
Straffar: 3-4 Patrik Carlsson.
Skott: 26-35 (14-6, 7-10, 4-15, 1-3)
Utv, Rögle: 10x2 min (Nils Höglander 2, Leon Bristedt 2+2, Christoffer Rifalk 2, Niklas Hansson 2, Dennis Everberg 2, Simon Ryfors 2, Brady Ferguson 2, Olli Palola 2, lagstraff).
Utv, Frölunda: 9x2 min, 1x10 min.
Publik: 50
Så spelade Rögle:
Målvakter: Christoffer Rifalk (Johan Gustafsson)
Backar: Éric Gélinas-Niklas Hansson, Erlend Lesund-Samuel Johannesson, Lucas Ekeståhl-Jonsson-Craig Schira, Jakob Bondesson.
Kedjor: Leon Bristedt-Simon Ryfors-Daniel Zaar, Dennis Everberg-Adam Tambellini-Olli Palola, Nils Höglander-Brady Ferguson-Raphaël Lavoie, Erik Andersson-Anton Bengtsson-Taylor Matson.
Extra fw: Melker Eriksson.