Abbotts förväntansfulla inför CHL-lottningen
Publicerad: 2020-06-02
CHL
I morgon kväll kl 18:00 lottas årets CHL-turnering. Då får vi veta vem som blir Rögles motståndare i första rundan. Lottningen direktsänds på CHL:s hemsida (länk längre ner i texten) och bröderna Chris och Cam Abbott kommer att följa lottningen med stor spänning.

– Det ska bli spännande att få veta motståndare i det som blir ett nytt kapitel i föreningens historia, säger Rögles sportchef Chris Abbott och tänker på att det är Rögles första deltagande någonsin i turneringen.
I förra veckan offentliggjorde CHL hur lottningen skulle gå till. På grund av coronapandemin har man förändrat upplägget på årets turnering, istället för inledande gruppspel blir det en utslagsturnering direkt för de 32 lagen som kvalificerat sig. Lagen har rankats och Rögle återfinns på övre halvan, i den första gruppen, och kan därmed endast lottas mot lag i grupp 2 (dock ej Skellefteå).
– Jag har inget speciellt favoritmotstånd. Lagen csom kvalificerat sig hit är bra lag. Det ska bli roligt att få mäta sig mot ett lag från en annan liga i en riktig tävlingsmatch. Vi vill nå framgång även i CHL och ser fram emot matcherna, säger tränare Cam Abbott.

Lottningen börjar kl 18:00 och direktsänds på CHL:s hemsida samt på CHL:s olika sociala kanaler.
Årets turnering är en utslagsturnering där lagen möts i bäst av två matcher (hemma-borta). Preliminära datum för första omgången är tisdagen den 6 oktober med retur en vecka senare, den 13 oktober.
Lagen i grupp 1 (Rögles): Rögle, Frölunda, Luleå, Färjestad från Sverige, Zürich, Zug, Davos (alla Schweiz), Red Bull München, Adler Mannheim och Straubing Tigers (Tyskland), Kärpät och Luokko Rauma (Finland), Liberec och Trinec (Tjeckien), Bolzano (Italien) och Red Bull Salzburg (Österrike).
Grupp 2 (de kan Rögle lottas mot): Skellefteå, Tappara och Ilves (båda Finland), Sparta Prag (Tjeckien), Vienna Capitals (Österrike), Genève-Servette och Biel (Schweiz), Eisbären Berlin (Tyskland), Yunost Minsk och Neman Grodno (båda Vitryssland), Cardiff Devils (Storbritannien), Grenoble (Frankrike), Stavanger (Norge), GKS Tychy (Polen), Aalborg och Sönderjyske Vojens (Danmark).

Klicka här för att komma till sändningen av CHL-lottningen.