Dubbla mål från Melker Eriksson när J20 besegrade Växjö
Publicerad: 2019-09-22
J20
J20 är fortsatt obesegrade på hemmaplan i årets J20 SuperElit Södra. Idag besegrade man Växjö med 4-2, sedan Sebastian Cederle avgjort matchen med sitt powerplaymål knappt tre minuter från slutet.

Bägge lagen kom till spel stärkta av en tidigare seger på skånsk is tidigare i helgen. I en tillknäppt förstaperiod var det Växjö som hade de flesta avsluten. Gästerna hade två gånger om chansen att spela med en man mer på isen, men Calle Clang höll tätt i Rögleburen, och vid det fåtal tillfällen som han inte fick kontroll på pucken fanns det alltid en försvarande lagkamrat som kunde rensa bort returen.
Snarlikt såg det ut i andra änden av isen när hemmalaget anföll. De riktiga chanserna saknades, och mest nöjda med första perioden lär de bägge burväktarna varit.

Intensiteten steg och spelet öppnades upp lite mer i upptakten av mittakten. Redan efter 38 sekunder träffade William Gustafsson målramen efter ett genombrott.
Inte ens minuten efter skulle Rögle dock ta ledningen. Melker Eriksson kom förbi Växjöbackarna sedan han fått ett skott på sig, och just i slottet drog han iväg en handledare som ställde Martin Von Schoultz i Växjömålet.

Strax efter ledningsmålet började också känslorna svalla på isen. Linus Sjödin blev länge liggande efter en tuff smäll från Växjös lagkapten Simon Svensson. Röglecentern reste sig till slut, och Växjö klarade sig - kanske lite turligt - från bestraffning i samband med det hela.
Melker Eriksson var nära sitt andra mål i matchen när han träffade stolpen på en retur, men närmst ytterligare mål i perioden var nog Växjö. Just innan pausvilan såg Calle Clang ut att vara överspelad, men målvakten störtdök ned till sin högra stolpe, och lyckades på något märkligt sätt freda Röglekassen.

Efter både ett mål och en stolpträff i mittenperioden skulle Melker Eriksson dock få in ännu en puck, då tredje perioden startade nästan identiskt som den andra. Röglecentern fick åter med sig pucken genom backarna, och utökade både sin egna målskörd, precis som Rögles.
– Lite turstuds att jag fick med mig pucken där, men vi spelar disciplinerat och då kommer chanserna, säger tvåmålsskytten.
Jonas Elofssons manskap fick dock aldrig chansen att dra iväg. Växjös reducering kom bara en minut efter Rögles andra mål, och när drygt fem minuter var spelade av slutperioden var det åter likaläge.

Matchen skulle dock få ett avgörande på ordinarie tid. I samband med ett byte chrosscheckade Växjös Lucas Edmonds en Röglespelare, ett tilltag som blev dyrbart för gästerna. Rögle väntade in chansen, och just när Växjö såg ut att reda ut det numerära övertaget hittade Gustav Arvidsson en fristående Sebastian Cederle på bortre stolpen. En Växjöback kastade sig efter pucken, men nådde aldrig den, och istället kunde Rögle avgöra matchen med bara minuter kvar.
Växjöcoachen Jan Karlsson chansade i slutet med att ta ut målvakten, men Rögle red ut stormen, och Benjamin Magnusson kunde fastställa slutresultatet till 4-2 i tom kasse med bara en sekund kvar på matchen.

Efter sex poäng av sex möjliga under lagets första hemmahelg, var det en nöjd Rögletränare som summerade de två matcherna.
– Det är tydligt att alla vet vad de ska göra på isen. Växjö är ett starkt lag som skapar sig chanser, men vi hittar ett sätt att vinna, säger Elofsson. Rögletränaren berömmer hela lagets insats under helgens matcher, men plussar också lite extra för Calle Clang i mål och backen Isac Johnsson (bilden).
– Calle storspelar idag igen och ger oss en bra chans att vinna matchen, medan Isac bidrar med ett starkt försvarsspel och är även nyttig i offensiv zon.

Andreas Ljunggren