Träningsrapport 6 december
Publicerad: 2021-12-06
Träningsrapport
Rögle går in i en ny vecka med tre bortamatcher i sikte. Närmast väntar CHL-kvartsfinal 1:2 borta mot Sparta Prag imorgon. – De är ett väldigt bra lag och vi behöver vara skarpa när pucken släpps, säger tränare Cam Abbott om kvartsfinalmotståndaren.

Rögle kämpar på i det täta matchandet innan juluppehållet. Laget som var mycket svårslagna under en längre period har så smått börjat svikta. I lördags stod de för ännu en dramatisk upphämtning när Anton Bengtsson i lördags sköt in 4-4 med sju sekunder kvar mot Örebro. Målet säkrade en poäng, men de rödvita åkte ändå hem med extrapoängen. Förra veckan bjöd utöver det på en 4-1-seger mot Brynäs och en strafförlust borta mot Timrå.

Rögle har nu förlorat fyra av de sex senaste matcherna, men dock endast gått poänglösa från en. Trots den resultatmässigt något negativa trenden den senaste tiden är Röglecoachen optimistisk.

– Det var en utmanande vecka. Men även om resultaten inte gick exakt som vi ville finns det ändå mycket positivt som vi kan ta med oss och bygga vidare på, säger tränare Cam Abbott.

Idag tränade laget på is för att imorgon resa till Prag där nästa CHL-utmaning väntar. Precis som Rögle vann Sparta Prag sin grupp före Växjö, tyska Bremerhaven och finska TPS Åbo. I åttondelsfinalen slog de ut Skellefteå med totalt 4-3.

– Det finns en del skillnader i deras spel jämfört med vad vi är vana vid som vi behöver ta till oss. De är ett väldigt bra lag pch vi behöver vara skarpa när pucken släpps, säger Cam Abbott.

Hur bra koll har ni på hur de spelar?

– Vi har tittat på några matcher nu den senaste tiden och bildat oss en bra uppfattning om hur de vill spela och vad som gör dem bra. De spelar ganska fysiskt och är samtidigt bra med pucken, de kontrollerar isen väl som lag vilket gör att det inte kommer att vara så stora ytor för oss att jobba på.

Hittills i årets CHL-turnering har Rögle endast förlorat en match och slog senast ut schweiziska ZSC Lions i åttondelsfinalen. Laget ska nu fortsätta på samma spår som gjort dem framgångsrika tidigare under säsongen.

– Vi göra det vi är bra på, vilket är att vara svåra och tunga att möta. Vi ska spela med ett högt tempo och skapa långa anfall mot dem, avslutar Cam Abbott.

Joel Nordström