Tambellini: "Jag tror detta är väldigt bra för oss"
Publicerad: 2022-09-02
En match avklarad och en utmaning återstår av säsongens första CHL-vecka. Läs Adam Tambellinis tankar om vad som behöver förbättras till matchen mot Fehervar, vikten av en längre resa med laget och att han vill spinna vidare på förra säsongen.

Direkt efter segern mot Katowice i Polen fortsatte den lilla CHL-resan genom Europa. Tre timmar buss senare var det dags för en hotellnatt i Tjeckien innan färden mot Ungern och match två fortsatte.

– Resan har varit bra. Vi ville såklart haft en lite mer komplett match igår men vi kan förhoppningsvis få igång spelet lite tidigare imorgonkväll. Nu är det en ny motståndare och vi kommer behöva plocka fram lite andra sidor, säger Adam Tambellini.

Centern har precis avslutat ett ispass i Fehervars hemmaborg och är på väg ut genom arenans trånga och vitmålade gångarna för ännu en bussfärd. Under gårdagens match vispade 27-åringen in kvitteringen till 3-3 och var högst delaktig i Rögles blixtsnabba vändning.

– Det kändes inte som att vi hade någon panik, vi bara fortsatte spela vårt spel och jag tycker vi gjorde det bra som kom tillbaka flera gånger i matchen.

Hur långt skulle du säga att ni är från er toppform?

– Förhoppningsvis inte så långt ifrån. Vi hade stunder som var riktigt, riktigt bra men även stunder som vi behöver förbättra. Jag tror bara det handlar om att bygga vidare och försöka plocka fram stunderna där vi spelar som bäst lite oftare.

På lördag är det ny match, det ungerska laget Fehervar står för motståndet i det om ryktas bli en fullsatt arena.

Vad tycker du att ni måste höja till imorgon?

– Lite av allt. Vi fick en bra start sist och det hade såklart varit skönt om vi fått behålla ledningen lite längre. Vi vet inte så mycket om laget imorgon så vi ska bara hålla oss till vårt spel och göra det så bra som möjligt.

På frågan om det är stor skillnad att spela i CHL jämfört med SHL så kommer svaret snabbt och tydligt.

– Ja, verkligen. Du ställs mot annorlunda spelstilar, olika lag som du bara möter några få gånger. Så det är en stor skillnad. Du kan vara det bästa laget, ha en kväll där det inte fungerar och plötsligt vara ute ur turneringen. Men det är härligt att få se nya ställen och uppleva nya atmosfärer. Det var en härlig stämning igår, mindre arena men väldigt bra fans och publik.

Tambellini kommer från en lyckad säsong med en vunnen intern skytteliga i SHL samt en andraplats i den interna poängligan i såväl SHL som CHL. I år vill han spinna vidare på förra säsongen och utveckla helheten i sitt spel.

– Jag vill kankse framförallt utveckla min defensiv och spelet utan puck. Jag tyckte jag gjorde det bra som center förra säsongen. På försäsongen försöker du antingen bli starkare, bli snabbare eller skjuta pucken hårdare. Jag försöker bli lite bättre på allt och bygga vidare från förra säsongen.

Vikten av att åka iväg och få en bra start på årets CHL har sedan tidigtare poängterats och klarlagts – men det finns också en annan aspekt i att åka iväg på en längre resa med laget.

Vad gör du på en resa utöver hockeyn?

– Inte allt för mycket. Försöker väl se mig omkring i städerna, gå och äta något med några grabbar men inte så mycket mer än så. Men det är bra för oss att få en resa tillsammans så här tidigt på säsongen och försöka komma ihop som grupp.

Är det bara roligt att vara iväg eller samtidigt lite jobbigt?

– Det är lite både och. Ibland är det skönt att komma bort från vardagen där hemma och få umgås med killar i laget som du kanske inte umgås så mycket med annars. Jag tror detta är väldigt bra för oss, speciellt med ett så ungt lag.

Anton Toft