Marco Kasper draftad av Detroit Red Wings
Publicerad: 2022-07-07
Marco Kasper valdes som nummer 8 totalt av Detroit Red Wings i NHL-draften 2022 i Bell Centre, Montreal.

Marco Kasper har varit en av de stora snackisarna inför draften och när den första rundan drog igång i Bell Centre dröjde det inte länge innan hans namn ropades upp. Detroit valde honom som åttonde spelare totalt, det näst högsta någonsin en Rögle-spelare valts i draften efter Hampus Lindholm (6, Anaheim Ducks 2012).

– Det känns riktigt bra. Det är en riktigt kul upplevelse att vara här och draftas av en så här bra organisation som Detroit, säger Kasper.

Detorit är en anrik NHL-klubb och medlem i det så kallade "Original six". Klubben var en länge en stormakt i NHL och spelare som Nicklas Lidström, Henrik Zetterberg och Niklas Kronwall har dragit på sig den rödvita tröjan. Den gångna säsongen spelade Mortiz Seider i klubben och i framtiden kan Kasper få sällskap av både William Wallinder och Thedodor Niederbach i klubben. Kasper förväntade sig däremot inte att det skulle bli Detorit.

– Nej det hade jag inte. Jag har pratat med nästan alla lag, men inte haft någon känsla för vilket lag det skulle bli. Det känns riktigt bra nu, säger Kasper.

Se hela intervjun med Marco Kasper i spelaren ovan.

Peter Ekholm