Jonsson ovan målskytt när Rögle vände
Publicerad: 2019-11-16
Efter match
Först höll han på att ställa till det rejält i egen zon men sekunderna senare kunde han kvittera Frölundas 0-1-ledning. Röglebacken Samuel Jonsson gjorde sitt första mål för säsongen när laget kom tillbaka på vinnarspåret igen.

Efter två mållösa perioder kunde gästande Frölunda göra matchens första mål tidigt i tredje perioden. Det dröjde dock inte mer än drygt två minuter innan Rögle utjämnade. Backen Samuel Jonsson följde med upp i ett anfall och serverades en fin passning från Daniel Zaar. Jonsson tog vara på möjligheten och tryckte upp pucken i nättaket bakom Johan Mattsson i bortakassen.
– Jätteskönt att få göra det målet så klart. Som back gör man inte så många på en säsong och det är lika kul varje gång det händer, ler Samuel Jonsson och fortsätter att beskriva målet:
– Jag såg lite yta framför mig och hängde med upp i anfallet. Sen hittade (Daniel) Zaar mig med en fin passning och jag kände mig väldigt fri. Min tanke direkt var att dra till direkt utan att tänka och det gick ju vägen.

Efter några mindre bra matcher presterade Rögle på en hög nivå igen och gjorde en av sina bättre matcher på ett tag. Även Frölunda gjorde en bra match och tempot bar högt matchen igenom.
– Det kändes som en riktigt bra match med mycket målchanser trots de få målen. Trots allt saknar vi en del betydande spelare men det är kul att se att andra steppar upp istället och gör sina uppgifter till hundra procent. Starkt av oss att komma tillbaka när vi hamnade i underläge, säger och pratar vidare om ett eventuellt trendbrott:
– Kanske var det ett sånt i kväll. Vill man vara ett topplag så gäller det att stoppa en negativ trend snabbt och det tycker jag att vi har varit bra på så här långt. Vi känner ändå ingen oro trots att vi saknar spelare och det kännertecknar nog också ett topplag.

En annan sak som Samuel Jonsson märker av den här säsongen är den ökade konkurrensen om speltiden på backsidan den här säsongen. Rögle har större bredd i den lagdelen nu och många som kan gå in och spela mycket. Han har också själv fått känna på att bli lite åsidosatt.
– Personligen tycker jag ändå att det har gått bra för mig men min istid har minskat sen förra säsongen. Orsaken till det är att vi har fått större konkurrens på backsidan och vi har helt enkelt en bättre backsida nu, säger och Jonsson och avslutar:
– Det är ju bara bra för laget att det är fajt om platserna och speltiden. Kommer man bara till jobbet varje dag och gör det som förväntas av en så är jag säker på att man får istid också. Det är inget som bekymrar mig.

Patric Andersson