Skön seger för Rögle och Kolppanen
Publicerad: 2018-12-08
Efter match
Han var inte långt ifrån att hålla nollan och gjorde kanske sin bästa match för säsongen. Efter matchen blev han dessutom utsedd till matchens lirare av sina lagkamrater. Rögles målvakt Ville Kolppanen hade en bra eftermiddag när Rögle besegrade Skellefteå med 4-1.

Rögles finske målvakt Ville Kolppanen storspelade hela matchen när Rögle till slut tog en efterlängtad seger efter att ha fått dålig poängutdelning de senaste matcherna.
Det var framförallt i den tredje perioden som Kolppanen verkligen tvingades prestera på topp när Skellefteå låg på hårt för att hämta ikapp Rögles ledning.
– Vår start på matchen var fantastiskt. Jag hade inte så mycket att göra utan stod mest och tittade på då. I andra skapade Skellefteå lite mer och i tredje hade jag som allra mest att göra, säger Ville Kolppanen och fortsätter apropå Skellefteås anstormning i tredje perioden:
– Jag väntade mig att de skulle komma ut hårt och försöka att komma ikapp. Fast vi hade en stark defensiv där backarna hjälpte mig enormt mycket. Starkt av oss att till slut hålla undan.

På senare tid har han och Justin Pogge stått varannan match och båda har gjort det bra.
Självklart vill alla målvakter spela så mycket som möjligt men att alternera på detta viset har han inga problem med.
– Vi sporrar varandra jag och Justin (Pogge) samtidigt som vi konkurrerar. Det håller oss båda i form och det hjälper även laget. Det är en lagsport och vi spelar i samma lag så det är inga problem alls, förklarar Kolppanen.

Säsongen har varit lite upp och ner för Ville Kolppanen men han känner att formen är på väg och att spelet blir stabilare efterhand.
– Jag hade en lite tuff start men på senare tid har det känts bättre och bättre. Det gäller att jobba hårt hela tiden och visa att jag vill spela, säger han och ser samtidigt fram emot några dagars ledigt nu:
– I morgon åker jag hem till Finland och det känns bra efter den här matchen. De senaste matcherna har vi förtjänat mer poäng än vi har fått även om alla poäng räknas. Fast detta var en skön och viktig seger, säger Ville Kolppanen avslutningsvis.

Patric Andersson