Edström skriver NHL-kontrakt med Rangers
Publicerad: 2022-05-16
Forwarden Adam Edström har skrivit ett treårigt rookie-kontrakt med NHL-klubben New York Rangers. Det meddelade klubben under måndagen.

Adam Edström kom till Rögle från Mora till säsongen 2019-20. På tre säsonger i Rögle-tröjan har den långe forwarden stått för 29 poäng (15+14) på 141 SHL-matcher samt tio poäng (6+4) på 24 slutpelsmatcher. 21-årige Edström har också noterats för ett mål på nio CHL-matcher.

– Det är såklart jättekul. Det är det bästa beviset på att hårt arbete lönar sig och speciellt att sajna för en sådan klubb som Rangers som är en klassisk klubb känns coolt. Jag är glad att jag kan visa upp det som de såg hos mig när de draftade mig för några år sedan, säger Edström.

När forwarden nu skrivit ett kontrakt med den anrika NHL-klubben kan han enligt avtalet med NHL lämna för spel i Rangers redan till kommande säsong.

– Vi är väldigt glada för Adams skull. Han har tagit stora kliv de senaste säsongerna och jobbat riktigt hårt för att utvecklas, vilket vi också sett på isen. Vi får se vad som händer framöver, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Edström draftades av Rangers i den sjätte rundan (161 totalt) 2019.

Peter Ekholm