Fyra spelare lämnar Rögle
Publicerad: 2021-05-13
Moritz Seider, Johan Gustafsson, Jakob Bondesson och Melker Eriksson lämnar Rögle BK.

Rögles general manager Chris Abbott meddelade i dag att ytterligare fyra spelare lämnar Rögle. Det handlar om målvakten Johan Gustafsson, backarna, Mortiz Seider och Jakob Bondesson samt forwarden Melker Eriksson.

– Vi vill tacka alla de här spelarna för deras insatser i Rögle-tröjan. Det är tråkigt att behöva säga hejdå till dem, men vi är tacksamma för vad de gjort för den här klubben, säger Abbott.

Här är spelarna som lämnar Rögle.

Moritz Seider

Seider kom till Rögle på lån från Detroit Red Wings i början av säsongen 2020-21. Han har gjort 28 poäng (7+21) på 41 matcher och fem poäng (1+4) på 13 slutspelsmatcher. Seider återvänder nu till Red Wings och NHL.

– Moritz är en spelartyp som man inte får chans att jobba med särskilt ofta. Vi tackar "Mo" och Detroit Red Wings för att de har litat på och samarbetat med oss, och låtit en så talangfull ung man fått vara här, säger Abbott.

Johan Gustafsson

Gustafsson stod för 20 framträdanden under grundserien och noterades för matchraden 13-7-0, med en räddningsprocent på 90,2 och ett insläppta målsnitt (GAA) på 2,46.

Melker Eriksson

20-årige Eriksson lyftes upp i A-laget under säsongen 2019-20 och spelade då 14 matcher. Han gjorde ytterligare 24 matcher den här säsongen innan han lånades ut till Kristianstad i HockeyAllsvenskan. Eriksson har gjort 38 SHL-matcher med Rögle och noterats för totalt fyra poäng (1+3).

Jakob Bondesson

Har varit utlånad till Kristianstad de senaste två säsongerna. Har gjort totalt 40 matcher i Rögles A-lag och noterats för två assist. Bondesson kom till Rögle som ungdomsspelare inför säsongen 2015-16.

Igår blev det också klart att Simon Ryfors lämnar Rögle. Han fortsätter karriären i NHL och Tampa Bay Lightning.

Rögle BK vill rikta ett stort tack till samtliga för deras insatser i klubben.

Peter Ekholm