Så blir tränarkonstellationerna för juniorlagen
Publicerad: 2022-04-27
Junior
Gustav Claughton är ny tränare för Rögle U16 och Adam Bengtsson får ny roll i Rögles juniorverksamhet.

Under onsdagen drar Rögles juniortrupper igång sina säsonger. Tester står på schemat för spelarna som kommande säsong ska spela för U16, J18 och J20. I måndags presenterade Rögle Magnus Wennström som ny sportchef för juniorsidan. Nu kan klubben presentera tränarkonstellationerna.

Ny i klubben är Gustav Claughton som är 32 år och närmast kommer från en tränarroll i stockholmsklubben Göta/Tranberg som spelar i Hockeytvåan. Claughton har varit tränare i Göta/Traneberg sedan 2015-16. Under sin ledarkarriär har han också varit Scout för USHL-laget Youngstown Phantoms samt för Janesville Jets i NAHL.

Claughton kommer coacha Rögles U16 tillsammans med Fredrik Lindahl som blir kvar i sin roll.

Att Claughton tar över U16 innebär att Adam Bengtsson får ny roll. Bengtsson flyttas upp till J18 som han ska träna tillsammans med Almen Bibic. Det innebär i sin tur att Daniel Johansson lämnar klubben för andra uppdrag.

– Det ska bli väldig roligt att få coacha J18 tillsammans med Almen. Vi ser hockey på liknande sett och har redan ett bra samarbete. Jag har haft både 05:orna och 06:orna i U16 de senaste två åren och ser fram emot att få jobba vidare med dem, säger Bengtsson.

J18 tog den gångna säsongen brons i SM.

J20-tränarstaben blir intakt som den var förra säsongen. Det innebär att Max Bohlin och Linus Karlsson fortsätter att ha huvudansvaret för klubbens äldsta juniorlag. J20 slutade på en fjärdeplats i SM-slutspelet den gångna säsongen och slussade upp en rad spelare till A-laget vars säsong slutade så sent som under tisdagskvällen.

Rögles sportchef Chris Abbott säger så här om tränarkonstellationerna.

– Först och främst vill jag säga välkommen till Gustav och tacka Daniel för hans insatser i klubben. Vi är väldigt nöjda över hur våra tränarpar ser ut inför den kommande säsongen och ser fram emot att fortsätta utveckla talanger i den här klubben. Det här är ett bra steg för oss i vårt målsättning att ha det bästa juniorprogrammet i Sverige, säger Abbott.

Simon Nilsson fortsätter som målvaktstränare och William Wallén som skills coach.

En närmare presentation av Gustav Claughton kommer inom kort. Dessutom kan du följa våra juniorlag under ”JuniorSvepet” och ”JuniorSvepet Players” på vår Youtube-kanal.

Titta här

Peter Ekholm