Craig: "Det har varit fem långa veckor"
Publicerad: 2018-12-25
Inför match
Han har inte spelat sen den 22 november - men i omstarten borta mot Örebro i morgon kväll är lagkapten Craig Schira tillbaka i Rögles lag. "Det har varit fem långa veckor", säger han och skrattar.

Efter en tre dagar lång julledighet samlades Röglespelarna för träning på juldagens eftermiddag som ett led i förberedelserna inför annandagens omstart borta mot Örebro.
Två långtidsskadade försvarare, Jonas Ahnelöv och Craig Schira, körde för fullt och har lämnat klartecken för spel i morgondagerns match.
– Det ska bli kul att spela igen. Det har varit jobbigt att sitta på läktaren eller framför tv-apparaten och se matcherna, säger lagkapten Craig Schira.
30-årige Schira blev skadad i bortamötet mot Linköping den 22 november. Han spelade klart matchen men efter att ha undersökts dagen efter visade det sig att skadan var så allvarlig att han tvingades till ett längre uppehåll.
Fem veckor senare är han redo för comeback. Trots tio proffssäsonger kan Craig inte erinra sig att ha varit borta så länge från hockeyn på grund av skada.
– Nej, tre veckor är det längsta tidigare jag missat tror jag. Men trots att jag, Jonas och Ben suttit på läktaren har killarna gjort det jättebra. Andra har klivit fram och tagit över, det har varit riktigt roligt att se de yngre killarnas utveckling, säger Craig.

När Craig nu är tillbaka så försvinner istället hans backpartner. Kodie Curran är borta i mellandagarna för spel med Kanadas landslag i Spengler Cup.
– Jag är glad för Kodies skull, han har jobbat hårt i höst och förtjänar en chans i landslaget. Det ska bli kul att se han spela i landslaget, säger Kodie.
– Jag är glad att klubben låter honom åka iväg även om det krockar med några av våra matcher. Det visar att föreningen vill se oss spelare lyckas och må bra. Vi andra får steppa upp i Kodies frånvaro, som man gjorde när jag saknades.

Som det ser ut på juldagens träning så spelar Craig med Daniel Bertov som spelat med Curran under Schiras frånvaro.
– Daniel har varit riktigt bra, han är enkel att spela med.
Craig har sett sina lagkamrater gjort en rad starka spelmässiga insatser i december - men inte alltid fått utdelning trots stort övertaget.
– Nu senast mot Brynäs sköt vi 40 skott på mål men förlorade med 0-4. Det var tufft. Vi behöver hitta ett sätt att göra det svårare för motståndarens målvakt. Samtidigt är 40 skott som går genom och träffar mål en bra siffra i dagens hockey. Så det ska vi ta med oss.

Matchen mot Örebro är samtidigt första matchen på andra halvan av årets seriespel. I en jämn tabell är varje trepoängare viktig.
– Det är tre tunga poäng som står på spel i morgon. Vi vill ha de poängen med oss hem och öka avståndet ner till Örebro som är bakom oss, förklarar Craig.