”Jag är beredd att satsa allt”
Publicerad: 2018-05-21
Intervju
Han har spelat med och mot de bästa i de bästa ligorna i världen, vunnit VM och SM. Nu ska Cory Murphy visa och lära ut vad som krävs för att bli en vinnare. ”Jag hoppas min erfarenhet kan bli till hjälp”, säger den nye Rögletränaren ödmjukt.

På måndagen blev det helt klart att siste tränare in i Rögles tränarstab kommande säsong blir en före detta spelare som nu tar klivet in i tränaryrket.
Den 40-årige före detta kanadensiske backen Cory Murphy, som bland annat spelat i SHL de fem senaste säsongerna (Växjö och nu senast Karlskrona), kliver in i Rögles organisation och gör tränarstaben komplett som sen tidigare består av Cam Abbott, Roger Hansson och Magnus Wennström.
– Jag är jätteglad och förväntansfull inför den här uppgiften. Samtidigt så har jag stor respekt för att det är en stor omställning. Jag kommer att göra misstag men jag hoppas att min erfarenhet och de lärdomar jag gjort genom alla år är en tillgång och kan vara värdefull, säger Cory Murphy.

Den spelskicklige backen har haft en imponerande karriär. Efter fyra år med studier och hockey i Colgate University blev Cory proffs – i Europa. Sex säsonger i Finland och Schweiz kröntes med ett VM-guld för Kanada våren 2007.
Därefter blev det spel i NHL och AHL i tre år innan hockeykarriären förde honom tillbaka till Europa och spel i Schweiz, KHL och de fem senaste åren har Växjö varit basen för familjen Murphy. Fyra säsonger i Växjö (ett SM-guld) och den aktiva karriären avslutades med ett år i Karlskrona.
– Jag har haft fantastisk tur i mitt liv att få syssla med det jag älskar mest av allt, spela ishockey. Jag har spelat i flera olika länder och fantastiska lag. Jag har levt min dröm, jag har spelat i NHL vilket jag aldrig kommer att glömma. Samtidigt har jag och min familj, som stöttat mig under hela tiden, fått resa och uppleva nya miljöer och lärt känna många fantastiska människor. Jag har uppskattat varje minut, säger han.

Under de senaste åren har Cory funderat på vad han vill göra efter den aktiva karriären.
– Jag har funderat på vad nästa steg är. Jag har alltid velat stanna i hockeyn, jag älskar den här sporten, och har alltid varit intresserad av coaching. Jag har haft förmånen att haft en rad olika bra tränare och kommer att ta med mig en hel del erfarenhet och tips som jag uppskattat. Sen vill jag såklart hitta min egen väg och stil.
Cory har en bra bild av vad som händer och vad som väntar i Lindab Arena:
– Jag ser ett lag och en klubb som går i rätt riktning och jag gillar det jag ser. Jag har pratat med Chris och Cam och Marcus (Thuresson, vd) och de säger samma sak, att man vill vidare.
– Som spelare har jag mött Rögle många gånger och matcherna i Lindab Arena har varit speciella. Rögle har en engagerad och bra publik och jag ser fram emot att få vara en del av det.

Redan i morgon tisdag kommer Cory ner till Ängelholm för att dra upp riktlinjerna tillsammans med Cam och övriga ledare. Det ligger väl nära till hands att Cory får ansvar för backarna:
– Ja, det kan man tycka, jag har ju en del erfarenhet från olika miljöer och coacher som försvarare. Men vi får se vad Cam säger, han bestämmer. Jag är redo att satsa allt och ser fram emot att börja mitt nya jobb. Det kommer att innebära hårt jobb och inlärning men det är jag beredd på, avslutar han.