Ta med din gamla lur på retur!
Publicerad: 2020-02-26
15 miljoner. Så många gamla mobiltelefoner ligger uppskattningsvis och skräpar i svenskarnas hem. Nu gör Rögle BK och NSR en gemensam insats för att samla in dessa miljöbovar till återvinning – ta med din gamla lur på retur i samband med matchen på lördag!

Visste du att tillverkningen av en enda mobiltelefon resulterar i 86 kilo avfall, eller nästan 73 kilo koldioxidutsläpp? Det kan vara svårt att föreställa sig. Föreställ dig istället mängden utsläpp från en personbil som färdas från Ängelholm till Uppsala.

I Sverige säljs ungefär 4 miljoner nya mobiltelefoner varje år, trots att de flesta av oss redan äger en mobil. Om du har en eller flera gamla mobiltelefoner som ligger och skräpar därhemma har du möjlighet att lämna in den för återvinning i samband med matchen nu på lördag.

-NSR är vår kunskapspartner i miljöfrågor och tillsammans gör vi kontinuerligt gemensamma insatser för att sprida ett hållbart tankesätt till vår omgivning. Vi jobbar efter devisen ”det ska vara lätt att göra rätt” och det här initiativet går helt i linje med det. Det kräver inte mycket av vår omgivning men har en enorm inverkan på miljön, säger Jacqueline Rosberg som är projektledare för Grönvit hållbarhet.

I samband med matchen kommer NSR att vara på plats i foajén och hantera insamlingen. NSR (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) arbetar med insamling, återvinning och behandling av avfallsmaterial. Sedan 2017 är NSR kunskapspartner till Rögle BK i miljörelaterade frågor. Vi delar visionen att vara en del i skapandet av ett hållbart samhälle.