Roger Hansson lämnar Rögle
Publicerad: 2019-03-20
Nyhet
En av Rögles stora profiler och trotjänare, tränaren Roger Hansson lämnar Rögle BK efter den här säsongen. ”Det känns vemodigt att lämna Rögle som är mitt i en intressant resa men jag har fått en möjlighet jag inte kan tacka nej till”, säger Roger.

Säsongen med A-laget fick ett snöpligt slut i måndags i och med övertidsförlusten i åttondelsfinalen hemma mot HV71. Roger har sedan januari 2017 varit en del i A-lagets tränarstab och delaktig i resan där laget flyttat fram positionerna från streckstrid nedåt till första slutspelet på 25 år.
– Klubben är ute på en resa man bara börjat och det hade varit lockande att vara med men samtidigt måste jag tänka lite på mig själv. Jag har fått ett uppdrag och en möjlighet som passar mig perfekt och är helt rätt med tanke på den fas i livet som familjen är i just nu, säger Roger.

Roger lämnar Rögle BK för ett tränar- och utvecklingsuppdrag i schweiziska toppklubben Zug där en annan gammal Röglebekant, Dan Tangnes, jobbar.
– Jag ska bli huvudtränare för Zugs utvecklingslag som spelar i liga B samt officiellt utvecklingsansvarig för klubbens J20- och U17-lag. Jag ska vara den sammanhållande länken för klubbens utbildning av egna spelare och säkerställa att planen följs. Jag brinner för utveckling av unga spelare som vill framåt och känner att det här jobbet är som skapt just för mig. Att få en sådan chans i min ålder är inte så vanligt, säger Roger som fyller 52 år i sommar.
Roger kommer att jobba ihop med bland annat Dan Tangnes. Klubbens ägare satsar samtidigt stora summor för att bygga ett stort kompetenscenter för idrott och forskning för all schweizisk idrott där Zugs hockeyverksamhet kommer att inrymmas och få ta del av.
– Det är ett spännande och mycket intressant uppdrag. Att få bo och jobba utomlands är en fantastisk möjlighet.
Roger kommer dessutom att få nära till en av sina stora hobbies – utförsåkning:
– Både jag och min fru gillar att åka skidor och vi kommer att ha Alperna nästgårds.

Roger Hansson är en av Rögles verkliga trotjänare och en av de mest framgångsrika spelarna i klubbens historia ihop med bröderna Kenny och Jörgen Jönsson med SM-, OS- och VM-guld på meritlistan.
Roger kom till klubben som 14-årig talang, debuterade i A-laget innan han fyllt 17 år och på nio säsonger i A-laget svarade han för 194 mål på 310 matcher. Efter att den aktiva karriären tog slut 02/03 har han jobbat i föreningen i flera olika roller: marknadssidan, sportchef (både A-lag och junior) samt tränare på junior och A-lagsnivå. Totalt har han verkat i klubben i drygt 25 säsonger över 4 decennier.
– Ja, man kan väl kalla mig för en trotjänare kanske. Rögle är min klubb och det känns vemodigt att lämna. Men Ängelholm och Rögle kommer alltid att vara nummer ett. Och jag lämnar i positiv anda.
Kontraktet med Zug är på två säsonger och för Roger handlar det nu om att fräscha upp sina kunskaper i det tyska språket.
– Jag har tyskan i mig efter mina fem år som spelare i Tyskland men det är lite rostigt. Men jag vill kunna kommunicera på tyska när jag kommer dit, jag hade säkert kunnat köra med engelska men jag anser det är viktigt att man snabbt lär sig och kommunicerar på deras språk av respekt.

Rögles sportchef Chris Abbott:
– Roger har varit en stor del av den här organisationen i många år och han kommer att bli mycket svår att ersätta. Jag har en speciell personlig relation till Roger sedan han, som dåvarande sportchef i Rögle, gav mig och Cam chansen som spelare här för tio år sedan. Det har varit en förmån att få jobba med honom och hela organisationen är tacksam för allt han gjort för föreningen. Vi önskar honom all lycka till i sin nya roll i Schweiz, säger Chris.