"Vi ska komma ut starkt på lördag"
Publicerad: 2015-11-18

Det var dämpade Röglespelare som packade ihop trunkarna och lastade bussen efter 1-5-förlusten på Hovet. Hos stabile backen Kevin Marshall hade redan revanschlusten börjat gro: ”Vi ska komma tillbaka mot Frölunda på lördag”.

Det blev inte en tredje raka bortaseger för Rögle. Efter en lovande förstaperiod borta mot Djurgården där man även klarade av ett fem minuter långt numerärt underläge som en följd av Alen Bibics matchstraff släppte man in tre raka mål i mellanperioden och tappade matchen.

- Vi visste att Djurgården skulle komma ut starkt och jag tycker vi klarade av inledningen bra. Tyvärr så gör vi några dåliga byten efter att ha klarat av den långa utvisningen och det straffade sig, säger backen Kevin Marshall.

Han tänker på hur tre av Djurgårdens mål när man drog ifrån till 5-1-segern såg ut. Tappad puck i anfallszon gav Djurgården en snabb spelvändning och dålig sortering i backcheckingen gav läge för hemmaspelare att avsluta omarkerad.

- Vi gav upp en del två-mot-ett och tre-mot-två-lägen vilket vi inte brukar göra. Djurgården utnyttjade det bra, säger Kevin.

Kevin bildade tillsammans med Jesper Williamsson ännu en gång Rögles stabilaste backpar och hade 0 i plus-minus-statistiken från matchen.Williamsson spelade 21,32 minuter, noterades för fem tacklingar och sju blockade skott.

Kevin fick besöka utvisningsbåset tre gånger, två gånger efter att ha markerat mot motståndare som slashat Röglemålvakten Lars Volden över plockhandsken.

- De blev inte ens tillsagda. Men jag har ingen kommentar annars om domarna, det förändrar inget ändå, säger han.

- Det är bara att ladda om och komma igen. Vi ska komma ut starkt mot Frölunda på lördag, säger han.

Rögletränaren Anders Eldebrink var inte nöjd med domsluten:

- Vi har mest tvåor i SHL. Vi känner oss förfördelade. Antingen är vi odisciplinerade eller så är det något annat. Det bör kollas upp, vi ska jobba med vårt, säger han.

Han tycker annars att hans lag började matchen lovande. Men även om man redde ut det långa numerära underläget så svängde matchen över till Djurgården då.

- De fick momentum. Sen sorterar vi för dåligt i backcheckingen vid några av deras mål, det straffar sig direkt.

Juniorlandslagsmannen Robin Kovacs kunde kanske önskat sig en roligare debut i Rögletröjan. Han gjorde 18 byten, spelade drygt 13 minuter, två skott på mål och var nära att lirka in pucken efter att ha slitit sig fri på högerkanten.

- Pucken kan mycket väl ha varit inne men de blåste snabbt, säger Robin Kovacs.

Hur kändes debuten?

- Som förväntat. Det går snabbare och du har mindre tid på dig. Det kändes rätt hyfsat tycker jag.

På lördag kan han göra hemmadebut i Lindab Arena när Frölunda gästar på kvällen:

- Det ser jag fram emot. Ska bli spännande att känna trycket i hallen, säger han.