"Jag är nöjd med hur vi tagit oss an den här säsongen"
Publicerad: 2019-11-04
A-laget
Tabelltvåa efter första tredjedelen av årets grundserie – Rögles sportchef Chris Abbott är nöjd när vi ber han sammanfatta inledningen av 2019/20-säsongen. ”Jag är överlag nöjd med var vi befinner oss även om man alltid strävar efter att vinna fler matcher”, säger han.

Efter sju intensiva veckor är årets första landslagsuppehåll här. Först nästa torsdag, den 14 november, drar SHL igång igen och för Rögle väntar HV71 på bortais. Men uppehåll betyder inte semester. Däremot blir det någon extra vilodag – för de som inte drar iväg på landslagsuppdrag. För Rögles del handlar det om rekordmånga som blivit uttagna till olika landslag. Även om Dennis Everberg tackat nej så är ändå sex spelare och två från staben iväg den här veckan. Övriga i truppen tränar tisdag till torsdag.
– Vi har haft starka prestationer av många olika spelare och det ser man i landslagsuttagningarna också. Det är kul och något vi är stolta över, säger Chris.

Vi ber Chris summera första tredjedelen:
– Trots att vi haft en del spelare borta så har vi klarat av det bra att lösa situationen. Jag är nöjd med hur spelare och coacher tagit sig an den här säsongen och utvecklat vårt spel, vi har blivit mer stabila på en högre nivå.
Vad har överraskat dig mest?
– Överraskat och överraskat. Men som jag sa innan så är jag glad över hur spelare klivit fram och tagit mer plats när det behövts. Sen har vi haft ett bra målvaktsspel och våra special teams (powerplay och boxplay) har varit detaljer som hjälpt oss bli framgångsrika.

Rögle har haft en hel del spelare borta under tiden. Ted Brithén har inte spelat sen premiären, under avslutningen fram till första uppehållet blev laget rejält sargat. Backarna Kodie Curran och Daniel Bertov saknades precis som anfallaren Dennis Everberg. Uppehållet kom lägligt.
– Mycket kan såklart hända men rent generellt så ska nästan alla som saknas kunna vara tillbaka till omstarten efter uppehållet, säger han.

För Chris och vice sportchef Christoffer Malm innebär den starka starten inte att man behöver jobba mindre – men att de kan flytta fokus:
– Istället för att släcka bränder kan vi lyfta blicken lite och titta framåt. Det märks också att vår attraktionskraft har ökat.
De väljer att dela in säsongen i olika delar – nästa tredjedel är fram till nyår. En viktig period:
– Vi har viktiga matcher framför oss fram till nyår. Det är viktigt att vi spelar bra och skaffar oss en bra utgångsposition för att kunna avsluta starkt, säger Chris.
Chris vill även lyfta fram fansen och det fina publikstödet på hemmaplan. I sex av de hittills åtta spelade matcherna i Catena Arena har det i princip varit utsålt.
– Det är jag nästan mest stolt över. Det blir speciellt för killarna i laget att känna det stödet. Det känns som att det kommer att bli svårt få tag i en biljett till våra hemmamatcher framöver också, avslutar han.