Andra raka segern för Rögle
Publicerad: 2016-08-24

Rögle vann även säsongens andra träningsmatch. I Tyringe vann Rögle över allsvenska AIK med 4-1 (0-0, 3-1, 1-0).

Vi fick se en första period där AIK inledde piggast, Rögle hade lite svårt att få ordning på spelet.

Efter att ha dödat matchens första utvisning åt sig Rögle in i matchen efter knappt tio minuters spel. Man spelade sig fram till flera riktigt bra lägen, backen Cade Fairchild och anfallaren Bryan Lerg imponerade i det offensiva spelet med flera öppnande passningar.

Perioden slutade dock mållös.

I andra lossnade målskyttet. Filip Karlsson gav Rögle ledningen från nära håll efter 1.51 och bara 13 sekunder gjorde Daniel Sylwander 2-0.

AIK reducerade (Daniel Olsson-Trkulja) efter en bjudning från Rögles försvar.

Spelkvaliteten skiftade under matchen, precis som mot Leksand i fredags, släppte Rögle till en del onödiga målchanser men Lars Volden i Rögles mål var stabil.

Matchens delikatess stod Bryan Lerg för, Rögles nye amerikanske anfallare, som med sin fart och en bländande klubbteknik svarade för både soloraider och framspelningar. Mitt i andra perioden rundade han en AIK-back och satte säkert 3-1 för Rögle bakom Linus Lundin i AIK-målet.

Tredje perioden blev ingen höjdare spelmässigt och med en och en halv minut kvar satte junioren Simon Ryfors 4-1 för Rögle i tom bur som därmed tog andra raka segern på försäsongen.

På torsdagen åker Rögle till Schweiz för försäsongsläger där man bland annat spelar fem matcher.

Matchfakta

TYRINGE: Träningsmatch:

Rögle-AIK 4-1 (0-0, 3-1, 1-0)

Första perioden: -

Andra perioden: 1-0 (1.51) Filip Karlsson (Simon Ryfors/Mathias From), 2-0 (2.04) Daniel Sylwander (Anton Cederholm/Almen Bibic), 2-1 (4.15) Daniel Olsson-Trkulja utan ass, 3-1 (11.06) Bryan Lerg (Jack Connolly).

Tredje perioden: 4-1 (18.31) Simon Ryfors utan ass.

Utvisningar, Rögle: 4x2 min (Taylor Matson 2, Kevin Marshall 2+2, Almen Bibic 2).

AIK: 3x2x 2 min (Jens Jakobs 2, Max Lindholm 2, Jonas Almtorp 2).

Skott: 28-25 (7-6, 11-10, 10-9).

Publik: 985 (i Tyrs Hov)

Så spelade Rögle:

Målvakter: Lars Volden (Oscar Dansk)

Backar: Cade Fairchild-Kevin Marshall, Timothy Liljegren-Dominik Granak, Ludvig Claesson-Alen Bibic, Anton Cederholm-Almen Bibic.

Kedjor: Patrick Cehlin-Christopher Liljewall-Ludvig Rensfeldt, Mathias From-Jack Connolly-Bryan Lerg, Sebastian Wännström-Filip Karlsson-Simon Ryfors, Daniel Sylwander-Taylor Matson-Viktor Lindgren.

Saknas: Oscar Dansk (sjuk), Jesper Williamsson (sjuk), Felix Schütz (OS-kval med Tyskland), Sebastian Collberg, David Åslin och Victor Laz (skadade).