Pogge stod pall när Djurgården ångade på
Publicerad: 2019-03-07
Efter match
När Rögle som lag har haft en tung period på sistone med få vinster har även lagets båda målvakter haft det jobbigt. Fast när laget tog en viktig och blytung seger med 5-3 över Djurgården stod Justin Pogge för en övertygande insats i Röglekassen.

Efter några jobbiga förluster med ganska många insläppta mål hittade Rögles kanadensiska målvakt Justin Pogge ett sätt att hjälpa laget att ta tre oerhört viktiga poäng i jakten på ett eftertraktat SM-slutspel.
När Rögle besegrade Djurgården med 5-3 stod Pogge för 37 räddningar och hade en räddningsprocent på 92,5.
– Skönt att vi kunde komma tillbaka och visa att vi kan vinna igen. Speciellt nu när så mycket står på spel och varje poäng kan vara helt avgörande, säger Justin Pogge och skänker även en tanke åt Rögles slutspelssuktande fans:
– Det känns extra skönt att vi kan visa våra fantastiska och vikitga supportrar att vi kan vinna och särskilt då inför dem på vår hemmaplan. Deras stora stöd hjälper oss väldigt mycket och de var förtjänta av den här segern.

Det blev en match där Rögle fick en drömstart med 1-0 redan efter drygt 30 sekunder men efter Djurgårdens kvittering drygt en minut senare så var det gästerna som tog tag i taktpinnen.
– Djurgården är ett jobbigt lag att möta och som målvakt kan man aldrig slappna av det minsta. Fast i kväll hade jag utmärkt hjälp av alla backar men även forwards. Det var många som offrade sig och täckte skott och det var härligt att se, säger en nöjd Pogge efter matchen.
Trots att Djurgården försökte att skapa tryck på slutet och även tog ut målvakten på i jakten på kvittering, så kunde Pogge med hjälp av sina utespelare hålla undan och Linus Sandin kunde slå in 5-3 i tom kasse.
Förutsättningarna för att åtminstone nå Play In ser nu goda ut men ingenting är så klart avgjort.
– Det tråkiga är att vi bara kan se en match framåt nu. Vi vill komma så högt upp i tabellen som möjligt och tar vi alla nio poängen som återstår att spela om så har vi gjort vårt jobb. Vi ser fram emot fortsättningen och närmast väntar Brynäs borta på lördag där vi siktar på seger, avslutar en hoppfull Justin Pogge.

Patric Andersson