Rögle skriver kontrakt med KHL-målvakt
Publicerad: 2017-07-06
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en ny målvakt. 24-årige finske burväktaren Ville Kolppanen, som närmast kommer från tre säsonger i KHL, har skrivit på ett ettårskontrakt.

– Jag är oerhört glad över att få den här möjligheten. Jag har alltid gillat utmaningar och ser fram emot att hjälpa Rögle att etablera sig i SHL, säger Ville Kolppanen.

Redan i april blev 22-årige målvaktstalangen Emil Kruse från allsvenska BIK Karlskoga klar för Rögle. Sen dess har jakten på en målvakt till pågått och nu är Rögles målvaktsbesättning för säsongen 2017-18 komplett.
– Det känns jättebra att ha klart med Ville. Vi har sett en hel del av han och gillar det vi ser. Han har haft några riktigt bra år i KHL, han är fortfarande ung, målmedveten och vill mer med sin karriär, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Ville Kolppanen kommer från Vasa i Finland och kom till finska elitklubben Ilves som 16-åring. Under sina juniorår prövade han på spel både i kanadensiska och ryska juniorligor.
– När jag växte upp så hade jag Vesa Toskala som min idol och förebild och jag har tagit stora intryck av honom. Jag är reaktionssnabb, gillar att prata mycket och hjälpa försvararna med både ord och med min klubba, säger Ville.

Han etablerade sig som förstemålvakt i Ilves och spelade där i två säsonger innan det bar vidare till ryska ligan och KHL-laget Neftekhimik Nizhnekamsk där han varit de tre senaste säsongerna.

Rögles målvaktstränare Magnus Wennström har varit delaktig i sökandet efter en målvakt och är nöjd med att ha signat Kolppanen:
– Han är ganska finsk i sin spelstil. Han spelar agerande, har bra händer, han använder dem mycket till att fånga puckarna. Han är explosiv och rör sig bra på fötterna. Han är rätt bra med klubban och det känns positivt att vi kan fortsätta med det vi började med Lindbäck förra säsongen, säger Magnus och fortsätter:
– Jag har pratat kort med Ville och ser fram emot att få börja jobba med honom. Det är en hungrig kille som vill arbeta hårt för att utvecklas och tillsammans med Emil Kruse har vi en mycket intressant målvaktsduo med stor potential.

Med Ville Kolppanens namnteckning är alla luckor i Rögletruppen fyllda.
– Det känns bra, jag är förväntansfull inför säsongen, säger ”Masken”.

Fakta/#31 Ville Kolppanen Namn: Ville Kolppanen. Född: 5 september 1992 i Vasa, Finland. Längd/vikt: 185 cm/87 kg. Position: Målvakt. Plockar: Vänster. Karriär i korthet: Finsk målvaktstalang som debuterade i högsta ligan för Ilves 18 år gammal. Efter två hela säsonger i Ilves (12/13 och 13/14) då han även debuterade i finska A-landslaget bar det av till KHL och Neftekhimik Nizhnekamsk. Har spelat där de tre senaste säsongerna. Aktuell: Har skrivit ettårskontrakt med Rögle.