Brithén fortsatt borta - Alvengrip ger uppdatering
Publicerad: 2022-03-11
Ted Brithéns status ändras från dag-för-dag till vecka-för-vecka det meddelar Rögles fysioterapeut Christopher Alvengrip.

I Rögles 3-0-seger mot Brynäs under torsdagen spelade laget utan Ted Brithén, Samuel Jonsson, Adam Tambellini, Valtteri Kemiläinnen och Erlend Lesund. Så här är status för Rögle-spelarna.

Brithén har dragits med en skada under längre tid och inte spelat sedan den 17 februari. Han har hela tiden haft statusen dag-för-dag, men den ändras nu till vecka-för-vecka säger Alvengrip.

– Vi planerade för en comeback i inledningen av den här veckan, tyvärr har Ted återigen drabbats av symptom som gör att han inte är i speldugligt skick för SHL-matcher. Vi kan idag inte ge någon exakt prognos, men både Ted och det medicinska teamet kämpar varje dag för att Ted ska vara på isen så snart det bara går.

Adam Tambellini missade två matcher innan han var tillbaka i spel för CHL-finalen den 1 mars. Efter den har kanadensaren varit ur spel. Han bedöms forfarane vara dag-för-dag.

– Adam har kunnat ta steg i sin återgång under veckan. Förhoppningen är att han är tillbaka i vår line-up kommande snart, vilken av de kommande matcherna är dock omöjligt att säga just idag. Han tränar ihärdigt för att vara redo så fort som möjligt.

{!A}

Samuel Jonsson har statusen vecka-för-vecka efter att han klev av CHL-finalen mot Tappara.

– Samuel har kunnat öka sin belastning under veckan, vilket är positivt. I Samuels fall handlar det snarare om att bromsa honom, då han är oerhört ambitiös och älskar att träna. Den bedömning som görs idag är att det finns goda chanser att se Samuel i spel under någon av hemmamatcherna nästa vecka, säger Alvengrip.

Valtteri Kemiläinen är med på Rögles bortaresa till Gävle där Brynäs väntar under lördagen. Erlend Lesund kommer missa resten av säsongen.

Peter Ekholm