Premiär för Röglehymnen i morgon
Publicerad: 2018-09-21
Rögle BK
Embryot till den nya Röglehymnen ”För Vårt RBK” föddes för snart tre år sedan i Peter Olins föräldrahem. I samband med lördagens hemmapremiär mot Brynäs kommer den nya hymnen, där AIA medverkat, att för första gången spelas i samband med introt i Lindab Arena.

– Det kommer att bli häftigt. Jag hoppas att så många som möjligt sjunger med. Hymnen är för supportrarnas skull och AIA har varit med och tagit fram den färdiga versionen och körar också. Tanken är att skapa ännu större gemenskap kring vårt kära Rögle och skapa en härlig inramning innan matchen, säger Peter Olin.

Peter Olin har följt Rögle sedan han var 6-7 år gammal och även om han själv spelade fotboll så fastnade han snabbt för Rögle och ishockey.
– Jag har följt Rögle sen slutet på 90-talet. Mitt bästa minne var 2008 när vi gick upp efter att ha besegrat Mora i avgörande matchen. Klubben har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag missar max 3-4 matcher per säsong och jag var uppe i Skellefteå på premiären i lördags, säger han.
Efter en Röglematch i Lindab Arena för snart tre år sedan åkte Peter hem till sina föräldrar. Väl där satte han sig vid pianot och började klinka på en melodi.
– Jag funderade i bilen på väg hem om det inte gick att skapa något som kunde hjälpa till att höja stämningen ytterligare innan nedsläpp. Jag har en polare som håller på Leksand och han spelar ofta deras låt. Jag hittade en melodislinga redan då som jag tyckte var okej och redan första kvällen satte jag en text som till stora delar är kvar i den slutliga versionen, berättar Peter.

Han spelade in första versionen på sin mobiltelefon och skickade till en kompis som delade den med flera. Och plötsligt, senare på kvällen, gick Peter och hans polare och nynnade på den nykomponerade hymnen.
Tiden gick och för drygt ett år sedan tog Peter tag i den igen, fick möjlighet att spela in den i en studio och spelade upp den för bland annat Pål Tuvesson, vice ordförande i AIA, innan förra årets premiär.
– De gillade det och tillsammans med Pål och AIA:s ordförande Glenn Petersson har vi sen jobbat vidare med den. Vi har ändrat lite men det mesta är kvar från allra första versionen. Kören i låten består av medlemmar från AIA. Så det är verkligen supportrarnas låt.

En ny inspelning gjordes där fler instrument lades på. För två veckor sedan började den spridas och den är populär.
– Den ligger på Spotify bland annat och har på två veckor 35 000 streams. Det känns den blivit positivt mottagen och jag hoppas att mer än ståplats sjunger mer och att vi får en grym inramning och start på hemmasäsongen, säger Peter.

Rögles VD Marcus Thuresson ser fram emot lördagen:
– Kul initiativ och härligt om alla sjunger med. Det skapar en stämning i arenan som blir svårslagen. Hymnen ökar även på identiteten för oss som klubb och skapar en ännu bättre gemenskap.