Tredje raka segern för Rögle
Publicerad: 2016-08-27

Rögle tog tredje raka segern på försäsongen när man slog schweiziska liga B-laget La Chaux-de-Fonds med 4-2 på lördagskvällen. Matchen var den första av fem på lagets försäsongsläger i Schweiz.

En dryg timmes bussresa på slingrande vägar från basen i Zuchwil ligger La Chaux-de-Fonds där Rögle på lördagskvällen spelade sin första match på årets försäsongsläger i Schweiz.

Ute sken solen obarmhärtigt och termometern visade på närmare 30 grader när pucken släpptes kl 18 på kvällen. Även inne i hallen var det varmt och isen höll inte högsta kvalitet.

Det blev en trög inledning på matchen, spelet förrycktes av flera utvisningar. Rögle drog på sig tre tvåminutare första tio minuterna. Rögles box play fortsätter dock att fungera bra, man höll rent. Oscar Dansk i målet ställdes på prov några gånger, bland annat tog han ett friläge.

Mot slutet av perioden kom Rögle in i matchen och i power play satte Christopher Liljewall 1-0 efter 16.32 snyggt framspelad av Filip Karlsson och Cade Fairchild.

I andra startade Rögle rejälare och hemmalaget hängde inte riktigt med utan drog på sig utvisningar. Cade Fairchild dunkade in 2-0 från blå i spel 4 mot 3 efter 4.31. Och bara 32 sekunder senare satte Jack Connolly 3-0 i tom bur, fint framspelad av Fairchild och Bryan Lerg.

Kanske gick det för lätt för Rögle tappade initiativet och i power play reducerade hemmalaget genom sin svenske spelare, förre HV-spelaren Henrick Eriksson efter 10.50.

Hemmalaget fortsatte dra på sig utvisningar i mellanakten, totalt sju stycken, och sista minuten spelade Rögle fem mot tre men fick inte in pucken.

Man startade tredje perioden i fem mot tre i en minut men fick ingen utdelning. Det blev ingen bra slutperiod, dåligt tempo och slarvigt spel. Rögle kände att man var det bättre laget och behövde inte förta sig.

Mathias From ökade på till 4-1 med drygt fem minuter kvar av matchen. Hemmalaget reducerade med 22 sekunder kvar sedan man tagit ut målvakten.

Oscar Dansk var åter stabil i målet, Rögles box play fick jobba i den här matchen och klarade sig åter bra även om man släppte in ett mål i den formen.

Cade Fairchild visar att han blir en offensiv tillgång, ett mål och två assist. Simon Ryfors gjorde en ny rejäl arbetsinsats.

Efter slutsignalen åkte Rögle bort till ena kortsidan och tackade en liten men röststark Rögleklack. Imponerande!

Rögle spelar nästa match i Schweiz på tisdag mot Rapperswill.

TRÄNINGSMATCH: La Chaux-de-Fonds, Schweiz:

La Chaux-de-Fonds-Rögle 2-4 (0-1, 1-2, 1-1).

Första perioden: 0-1 (16.31) Christopher Liljewall (Filip Karlsson/Cade Fairchild) i spel 5/4.

Andra perioden: 0-2 (4.31) Cade Fairchild (Jack Connolly) i spel 4/3, 0-3 (5.03) Jack Connolly (Cade Fairchild/Bryan Lerg) i spel 4/4, 1-3 (10.50) Henrick Eriksson i spel 5/4.

Tredje perioden: 1-4 (14.44) Mathias From (Christopher Liljewall), 2-4 (19.38) Adam Hasani i spel 6/5.

Skott: 15-20 (6-4, 4-8, 5-8)

Utvisningar, La Chaux-de-Fonds: 10x2 min.

Rögle: 7x2 min (Christopher Liljewall 2, Dominik Granak 2, Jack Connolly 2, Kevin Marshall 2, Viktor Lindgren 2, Taylor Matson 2, Jesper Williamsson 2.

Så spelade Rögle:

Målvakter: Oscar Dansk (Lars Volden).

Backar: Cade Fairchild-Kevin Marshall, Almen Bibic-Dominik Granak, Ludvig Claesson-Jesper Williamsson, Anton Cederholm.

Kedjor: Mathias From-Christopher Liljewall-Ludvig Rensfeldt, Sebastian Collberg-Jack Connolly-Bryan Lerg, Sebastian Wännström-Filip Karlsson-David Åslin, Simon Ryfors-Taylor Matson-Viktor Lindgren.

Extra forward: Daniel Sylwander.

Vilar: Timothy Liljegren, Alen Bibic och Patrick Cehlin.

Ej med i Schweiz: Felix Schütz (OS-kval med Tyskland), Victor Laz (skadade).

CAMP PARTNERS