Rögle skriver kontrakt med landslagsduo
Publicerad: 2016-03-30

Rögle BK har skrivit kontrakt med två framtidsmän. Det är backen Timothy Liljegren, 16, och anfallaren Mathias From, 18, som båda skrivit tvåårskontrakt med Rögle och lyfts nu upp permanent i Rögles SHL-trupp till nästa säsong. Fast först ska de avsluta denna säsong med spännande landslagsuppdrag.

- Det känns jättebra att ha skrivit rookieavtal med de här två spelarna. Både Timothy och Mathias är stora talanger som fick debutera i SHL i vintras och gjorde avtryck. De har en stor potential och det känns spännande att de vill jobba vidare och utvecklas i Rögle BK och vår miljö, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Både Timothy och Mathias debuterade i SHL i december och spelade 19 respektive 16 matcher i högsta serien och var med och ta SM-brons med Rögles J20 i påskhelgen.

Timothy, som fyller 17 i april, är en av landets största backtalanger och spås en lysande framtid. Han är en bra skridskoåkare, har ett bra spelsinne och är bekväm med pucken. Timothy fick en nyckelroll i Rögles power play redan den gångna säsongen.

- Det är kul att kontraktet är klart. Jag trivs i föreningen, jag känner att jag har utvecklats det här året. Jag siktade på att ta en plats i J20 så det har gått över förväntan, säger Timothy och fortsätter:

- Att bli erbjuden ett kontrakt är en bekräftelse på att man gjort något bra och det ger mig ännu mer sug att bli bättre och visa att man förtjänar den här chansen.

Timothys säsong är ännu inte riktigt över. Han åker i nästa vecka med det svenska U18-landslaget till JVM i USA 14-28 april innan det blir dags att börja fokusera på kommande säsong.

- Det ska bli skönt att få en hel försäsongsträning med A-laget. Jag kommer dels att träna med A-laget men även köra en del egenträning som ska gynna mig och mitt spel.

Mathias From åkte direkt från SM-bronset med Rögles J20 till det danska A-landslagets förberedande VM-läger i Odense i Danmark. Den vindsnabbe 18-åringen gjorde stor succé när han fick chansen i SHL och har nu kallats in till det danska landslaget.

- Det är roligt att få vara med och träna med de stora killarna. Sen får vi se hur långt jag räcker, truppen kommer att förändras, säger Mathias.

Mathias kan komma att få göra debut i A-landslaget nästa vecka när Danmark möter Lettland i två träningslandskamper.

Han gör det med ett färskt tvåårskontrakt med Rögle i fickan.

- Det är en dröm som går i uppfyllelse. Jag är jätteglad över att få stanna i Rögle och jag kommer att träna stenhårt i sommar för att bli ännu bättre, säger han glatt.

Anders ”Masken” Carlsson ser fram emot att följa talangernas utveckling:

- Timothy har redan bevisat att han kan spela i SHL, han gick in och styrde vårt power play 16 år gammal.

- Mathias har spetskvaliteter som sin höga fart och det är en oslipad diamant. Sommarträningen blir viktig för båda där de får chans att bygga upp sin fysik och jag ser fram emot att följa dem.

Sportchef Carlsson är inne i ett intensivt skede vad gäller lagbygget för nästa säsong.

- Vi har stommen som ser mycket intressant ut. Vi jobbar på att få in några pjäser utifrån. Det är ingen hetsjakt, vi kommer att välja spelare som passar in i vår profil. Vår satsning på unga hungriga spelare som utvecklas hos oss har gett eko, avslutar ”Masken”.