Håkan Eriksson omvald på årsmötet
Publicerad: 2019-06-13
Årsmöte
Rekord i omsättning och vinst, första slutspelet på 25 år och ökad attraktionskraft – det är en stark säsong 18/19 som lades till handlingarna i samband med Rögle BK:s årsmöte på torsdagskvällen i Arenarestaurangen i Catena Arena. Under årsmötet omvaldes bland annat ordförande Håkan Eriksson för ett sjunde år, Elvenesstipendier delades ut, spelare intervjuades och VD Marcus Thuresson klädde siffrorna med ord och blickade lite framåt.

– Hela organisationen har jobbat hårt och målmedvetet vilket gett resultat och vi är ytterst tacksamma för det stöd och förtroende som vi har i den här regionen av både publik och sponsorer. Rögle BK är inne på en intressant resa, säger Marcus Thuresson som efter fyra på VD-stolen nu gjorde sitt sista årsmöte då han tidigare i våras aviserade sin avgång.

Drygt 30 röstberättigade medlemmar närvarade vid årsmötet som inleddes med att man höll en kort minnesstund, parentation, över tre före detta spelare och ledare som gått bort under säsongen: Kurt Svensson, Bengt ”Bomben” Thelin och Jörgen Magnusson.
Därefter vidtog de sedvanliga årsmötesförhandlingarna. Det blev ett lugnt årsmöte där valberedningens förslag antogs. Det innebar att ordförande Håkan Eriksson omvaldes och går nu in på sitt sjunde år som ordförande i Rögle BK.
– Jag får tacka för förtroendet, det är en stor ära att få leda den här fantastiska klubben i ytterligare ett år, sa omvalde ordföranden Håkan Eriksson.

{!A}

Klubbens VD Marcus Thuresson gick genom den ekonomiska rapporten som var starkare än någonsin. Omsättningen ökade till 127 miljoner kronor vilket är nytt rekord och det ekonomiska resultatet landade på plus 3,4 miljoner kronor vilket också är det bästa någonsin.
– Vi har ett fortsatt starkt stöd från det regionala näringslivet och dessutom hade vi ett bättre publiksnitt än budgeterat. Det i kombination med kostnadskontroll är en bidragande faktor, sa Marcus.
Det egna kapitalet uppgår nu till 7,7 miljoner kronor och därmed finns det marginal till kravet på ett eget kapital som är på 5 miljoner kronor den här säsongen.
– Eget kapital-kravet kommer att öka successivt upp till tio miljoner kronor och vi vill vara ett år före hela tiden.

Marcus berättade även lite om kommande säsong, bland annat lagbygget och ägnade en del tid åt föreningens hållbarhetsarbete, grönvit hållbarhet, som röner allt större intresse från omgivning och näringsliv.

{!B}

I övrigt så blev det omval för samtliga föreslagna ledamöter till styrelsen. Dessutom nyval för Stefan Andersson vilket innebär att styrelsen utökas med en person. Två av ledamöterna omvaldes på ett år för att få bättre balans vad gäller mandatperioderna för ledamöterna.
För 30:e gången delades Björn Elvenes-stipendiet ut. Den här gången gick priserna till Lucas Elvenes (spelare) och Ellinor Rydell (ledarpriset) och prisutdelare var Stefan Elvenes (se annan artikel).
Innan mötet avslutades intervjuades målvaktstränare Magnus Wennström samt spelarna Mattias Sjögren, Daniel Zaar och Dennis Everberg.

{!C}

Rögle BK:s styrelse 2019/20:
Ordförande: Håkan Eriksson, omval 1 år.
Ledamöter:
Ulrika Dieroff, omval 2 år.
Jan Swedin, omval 2 år.
Lennart Mauritzson, omval 1 år.
Magnus Swärdh, omval 2 år.
Tomas Jernberg, omval 1 år.
Stefan Andersson, nyval 2 år.
Magnus Ramberg, 1 år kvar.
Suppleant: Svante Paulsson, omval 2 år.
Ledamöter till Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond (ej valberedningens förslag):
Tomas Jernberg, Kenth Bengtsson, Arne Nilsson samt en representant från familjen Elvenes.